Kristuksen Verestä syntynyt Kirkko
Raamatussa Pyhä Apostoli Paavali (k. 67) kirjoittaa, että Aatami ennustaa Jumalan Pojan tulemista. Apostolisessa traditiossa ensimmäinen ihminen on esitetty Jeesuksen tyyppinä.
"Onkin kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä olento." Mutta viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki. 46 Ensimmäisenä ei siis ole hengellinen vaan ajallinen; vasta sen jälkeen tulee hengellinen. 47 Ensimmäinen ihminen on maallinen, maasta lähtöisin, toinen ihminen on taivaasta. 48 Millainen tuo maallinen ihminen oli, sellaisia ovat kaikki maalliset ihmiset, ja millainen tuo taivaallinen ihminen on, sellaisia tulevat olemaan taivaalliset ihmiset. 49 Ja niin kuin me nyt olemme maallisen ihmisen kaltaisia, niin me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi. " (Ensimmäinen kirje korinttilaisille 15:45)
"Kuolema kuitenkin hallitsi Aadamista Moosekseen asti kaikkia, myös niitä, jotka eivät Aadamin tavoin syyllistyneet rikkomukseen. Aadam oli esikuva siitä, joka oli tuleva."(Kirje roomalaisille 5:14)
- Kirkon oppineet ovat kirjoittaneet Pyhän Apostoli Paavalin vertauksesta ensimmäisestä Aatamista Eedenin puutarhassa ja toisesta Aatamista, jonka Gethsemanen puutarha johti Golgothalle. Heidän tekstinsä muodostavat Kirkon pyhän tradition perustan. Osa heistä on pyhimyksiä, joita kunnioitetaan Kirkon opettajina, joiden tekstejä pidetään erityisen tärkeinä Kirkon teologian tai doktriinin kannalta.
Tertullianusta (k. 223 AD) pidetään "latinalaisen teologian perustajana". Hän kirjoitti :"Jos Aatami on Kristuksen tyyppi, silloin Aatamin uni on Kristuksen kuoleman symboli ja Kristuksen kyljen haavasta syntyi Kirkko, kaiken elävän oikea Äiti. "
Origenes Alexandrialainen (k. 254 AD), Alexandrian Katekeettisen koulun johtaja ja kreikkalainen kirkkoisä kirjoitti : "Kristus on täyttänyt tulvien universumin jumalallisilla ja pyhittävillä aalloilla. Janoisille Hän lähettää elävän veden lähteen haavasta, jonka keihäs avasi Hänen kylkeensä. Kristuksen kyljen haavasta tuli Kirkko, ja Hän on tehnyt Kirkosta morsiamensa."
Pyhä Ambrosius Milanolainen (k. 397 AD) oli piispa, latinalainen kirkkoisä ja Kirkon opettaja. Ambrosius kirjoitti :" Hän (Mooses) opetti myös, että Jumala teki naisen : Hän teki Aatamista unisen ja hän nukahti, ja Jumala otti kylkilyyn hänen kyljestään ja peitti sen lihalla. Ja Jumala muovasi kylkikuun, jonka Hän otti Aatamilta, naiseksi ... jotta he olisivat kaksi yhdessä lihassa ja mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa ja jotta me olemme jäseniä Hänen Kehossaan, Hänen lihastaan ja Hänen luistaan ... Kirkko, joka on kokoontunut yhteen pakanakansoista, jättää vanhempansa ... minkä takia ihminen ...jonka kyljestä Jumala otti kylkiluun unen aikana ... kun sotilas lävisti Hänen kylkensä, heti vuosi Veri ja vesi elämäksi maailmalle ... Tämä elämä on Kristuksen kylkiluu, toisen Aatamin kylkiluu ... Tästä johtuen olemme jäseniä Hänen kehossaan, Hänen lihassaan ja Hänen luissaan ... Tämä on Eeva, kaikkien elävien äiti ... mistä johtuen kaikkien elävien äiti on Kirkko."
Pyhä Johannes Krysostomus (k. 407 AD) oli kreikkalainen kirkkoisä, Konstantinopolin patriarkka ja Kirkon opettaja. "Kultasuisena" tunnettu puhuja syvensi ymmärrystämme :" Raamattu kertoo kuinka Kristuksen ollessa kuollut, mutta yhä Ristillä, tuli sotilas ja puhkaisi Hänen kylkensä keihäällä ja välittömästi vuosi ulos vesi ja Veri. Vesi oli symboli kasteelle ja Veri Pyhälle Eukaristialle ... Näistä kahdesta sakramentista Kirkko on syntynyt ... Koska Kasteen ja Eukaristian symbolit tulivat Hänen kyljestään, Kristus muovasi kyljestään Kirkon, kuten Hän oli muovannut Eevan Aatamin kyljestä ... Kuten Jumala otti kylkiluun Aatamin kyljestä muovatakseen naisen, niin Kristus on antanut meille Veren ja veden kyljestään muovatakseen Kirkon, Jumala otti kylkiluun, kun Aatami oli syvässä unessa, ja samalla tavalla Kristus antoi meille Veren ja veden oman kuolemansa jälkeen."
Pyhä Augustinus (k. 430 AD) oli piispa, latinalainen kirkkoisä ja Kirkon opettaja. Hän kirjoitti :
- “ Kun (Kristus) nukkui ristillä, Hän kantoi merkkiä, Hän täytti sen mikä oli ennustettu Aatamissa : koska kun Aatami oli unessa, häneltä otettiin kylkiluu ja Eeva luotiin : samoin kun Herra nukkui Ristillä, Hänen kylkensä läpäisi keihäs ja sakramentit vuotivat ulos, jolloin syntyi Kirkko. Kirkko, Herran morsian, luotiin Hänen kyljestään, kuten Eeva luotiin Aatamin kyljestä.”
- “Aatami nukkuu, jotta Eeva voi syntyä : Kristus kuolee, jotta Kirkko voi syntyä. Kun Aatami nukkuu, Eeva muovataan hänen kyljestään ; kun Kristus on kuollut, keihäs lävistää Hänen kylkensä, jotta sakramentit voivat virrata ulos, minkä kautta muovataan Kirkko."
- “Ensimmäistä naista kutsuttiin Elämäksi ja elävien Äidiksi. Toinen Aatami nukkui pää kumarrettuna Ristillä, jotta Hänelle voitaisiin muovata puoliso siitä, mikä virtasi Hänen kyljestään Hänen nukkuessaan. Kuolema, jonka kautta kuolleet tulevat jälleen elämään ! Mikä voisi olla puhdistavampaa kuin veri? Mika parantavampaa kuin tämä haava?"
"Nyt antakaa Sulhasemme kiivetä Ristille ja nukkua siellä kuolemassa, ja antakaa avata Hänen kylkensä ja Neitsyt Puolison tulla esiin. Kuten kerran Aatamin kyljestä muovattiin Eeva, antakaa Kirkon muovautua kuolevan Kristuksen kyljestä, kun Hän roikkuu Ristillä. Oi ihmeellinen mysteeri ! Morsian syntyy Sulhasesta !"
Kunnianarvoisa Paavi Pius XII (k. 1958 AD) kirjoitti ensyklisessä kirjeessään Kristuksen Mystisestä Ruumiista, Mystici Corporis Christi:
- “ kun lyhyesti mietiskelemme kuinka Kristus perusti Hänen sosiaalisen Ruumiinsa, tulee mieleemme seuraava ajatus edeltäjältäjämme, Leo XIII:ltä :"Kirkko, joka oli saanut jo alkunsa, syntyi toisen Aatamin kyljestä Hänen nukkuessaan Ristillä, näytti itsensä ensimmäisen kerran ihmisten silmille Helluntain suurena päivänä." Jumalallinen Lunastaja aloitti Kirkon mystisen temppelin rakentamisen, kun Hän teki saarnoillaan tiettäväksi Preseptinsä ; Hän saattoi sen loppuun, kun Hän roikkui ylistettynä Ristillä ; ja Hän manifestoi ja julisti sen , kun Hän lähetti Pyhän Hengen Kyyhkysen näkyvässä hahmossa oppilapsiensa ylle."
- “Hän täytti työnsä Ristinpuulla, mikä on Pyhien Isien yksimielinen opetus, he opettavat, että Kirkko syntyi Pelastajamme kyljestä Ristillä, kuten uusi Eeva, kaiken elävän äiti ; Hän, joka kunnioittaen tutkiskelee tätä kunnianarvoisaa opetusta löytää helposti syyt, joihin se perustuu.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti