Neitsyt Marian Perisynnittömän Sikiämisen doktriinin mukaan Maria oli vapautettu perisynnistä sikiämisensä hetkellä. Neitsyt Marian perisynnittömän sikiämisen juhlaa vietetään joka vuosi 8. joulukuuta. Messu on obligatorinen katolisessa kirkossa. Useissa maissa järjestetään kynttiläkulkueita , ja ihmiset sytyttävät kynttilöitä ikkunoihin.
Pyhä Neitsyt Maria,
Uskomme, että maallisen elämänne lopussa,
Teidät on nostettu, ruumis ja sielu, Taivaaseen,
Koska olette Jumalan Äiti, Perisynnitön.
Pyhä Kolminaisuus on kruunannut teidät universumin Kuningattareksi,
Ja kaikkien Taivaan Enkelien ja Pyhimysten kanssa, te rukoilette puolestamme, maan pyhiinvaeltajien, ja kaikkien kuolleiden sielujen, joiden pitää vielä puhdistua.
Auta meitä ohjaamaan elämämme kohti Jumalaa, jolla on rakkaudellinen
Suunnitelma jokaiselle meistä, rukoilemaan, turvautumaan Kirkon sakramentteihin ja tekemään hyvää todellisen onnemme takia täältä alhaalta.
Anna meille sammumaton Usko ja Toivo Jumalan loppumattomaan Rakkauteen,
Tämän elämän välttämättömien ja tarpeellisten taistelujen ja koetusten keskellä,
Koska nykyiset kärsimykset eivät ole mitään
Verrattuna onneen, joka odottaa meitä.
Aamen.
1) Joka päivä ruusukon kymmenen rukousta, joiden jälkeen rukous:”Maria, siinnyt ilman syntiä, rukoilkaa meidän, jotka turvaudumme Teihin, puolesta.”
2) Ehtoollinen 8. joulukuuta tai yhtenä edeltävistä kahdeksasta päivästä.
3) Synnintunnustus suositeltava.
Ihmeellinen medaljonki
Pariisissa 19. heinäkuuta 1830, pyhän Vincent de Paulin muistopäivänä, noviisi Catherine Labouré näki unessä pienen lapsen, joka sanoi hänelle: "Sisareni, kaikki nukkuvat hyvin. Menkää kappeliin. Pyhä Neitsyt odottaa teitä." Uskoen nähneensä unta, Catherine nousi ylös, pukeutui ja seurasi lasta. Saapuessaan rue du Bacin kappeliin hän kuuli silkkipuvun kahinaa. Pyhä Neitsyt oli paikalla, säteillen, ja puhui hänelle kaksi tuntia, kertoen, että Jumala oli antanut hänelle vaikean tehtävän. 27 marraskuuta 1830 Catherine Labouré kertoi, että Pyhä Neitsyt oli palannut illan meditaation aikana. Neitsyt seisoi maapallon päällä, käärme jalkojensa alla ja kädessään erivärisiä sormuksia, joista lähti valonsäteitä maapallolle. Näyn yläpuolella olivat sanat: ”Oi Maria, siinnyt ilman syntiä, rukoilkaa meidän, jotka turvaudumme Teihin, puolesta.”. Neitsyt kertoi sormuksista, joista loistivat valonsäteet: "Tämä on kuva armoista, joita annan heille, jotka pyytävät niitä minulta", ja selittääkseen sormukset, joissa oli tummia kiviä, hän lisäsi : "Tämä on kuva armoista, joita ihmiset unohtavat pyytää minulta". Näky vaikutti kääntyvän ympäri paljastaen sen, mitä on ihmeellisen medaljongin toisella puolella: suuri "M", Marian nimen ensimmäinen kirjain, ja sen päällä risti. Kirjaimen alla on kaksi sydäntä: Jeesuksen orjantappuroilla kruunattu sydän ja Marian miekan läpäisemä sydän. Kaksitoista tähteä ympäröivät kuvaa. Catherine kuuli Neitsyt Marian kehottavan viemään kuvat papille, pyytäen lyömään mitalin, jotta "he, jotka kantavat mitalia saavat armoni". "Antakaa lyödä medaljonki tämän mallin mukaan; he, jotka kantavat sitä kaulassaan saavat suuria armoja; armot ovat runsaita heille, jotka kantavat sitä uskoen." Ilmestys on yksi kuuluisimmista Neitsyt Marian ilmestyksistä, joka edelsi Neitsyt Marian perisynnittömän sikiämisen dogmia vuonna 1854.
Ihmeellisen Medaljongin Neitsyt Marian novena 18.11.-27.11.
Oi Perisynnitön Neitsyt Maria, Herramme Jeesuksen Äiti ja meidän Äitimme, täynnä elävää luottamusta kaikkivoimaiseen ja pettämättömään esirukoukseesi, joka manifestoituu niin usein Ihmeellisen Medaljongin kautta, me sinun rakastavat ja luottavaiset lapsesi anomme sinun kauttasi armoja ja suosionosoituksia, joita pyydämme tämän novenan aikana, jos ne ovat hyväksi kuolemattomille sieluillemme ja sieluille, joiden puolesta rukoilemme.
(Mainitse pyyntö)
Tiedät, Oi Maria, kuinka usein sielumme ovat olleet epäoikeudenmukaisuutta vihaavan Poikasi pyhäkköjä. Anna meille syvä viha syntiä kohtaan ja sydämen puhtaus, joka liittää meidät yksin Jumalaan niin, että jokainen ajatuksemme, sanamme ja tekomme palvelee Hänen suurempaa ylistystään. Anna meille myös rukouksen ja itsekieltäymyksen henki, jotta voimme saada katumuksen kautta sen mitä olemme hukanneet synnin kautta ja lopulta saavuttaa siunattu ylhäisyys, jossa olet enkelien ja ihmisten Kuningatar. Aamen.
Pyhä Maximilien Kolbe, Perisynnittömän apostoli
"Pyhä Henki toimi Perisynnittömän, Puolisonsa, kautta."
"Antakaamme Perisynnittömän johdattaa meitä."
Pyhä Maximilien Kolbe (1894-1941) oli puolalainen fransiskaanimunkki, pappi, Perisynnittömän Sikiämisen apostoli ja marttyyri Auschwitzin keskitysleirillä 14.8.1941. Lapsena Rajmond Kolbe näki vision Czestochowan Neitsyestä, joka antoi hänelle kaksi kruunua : valkoisen puhtauden kruunun ja punaisen marttyyrin kruunun. Perisynnitön Sikiäminen pyysi häntä valitsemaan, ja hän valitsi kummankin kruunun.
"Oi Perisynnitön Neitsyt, valittu kaikkien naisten joukosta antamaan maailmalle Pelastaja, Lunastuksen mysteerin uskollinen palvelijatar, antakaa meidän vastata Jeesuksen kutsuun ja seurata häntä elämän polulla, joka vie kohti Isää. Pyhä Neitsyt, irrottakaa meidät synnistä, muuntakaa sydämemme. Apostolien Kuningatar, tehkää meistä apostoleita! Jotta Teidän puhtaissa käsissänne meistä tulee kuuliaisia ja rakastavia instrumentteja puhdistamaan ja pyhittämään syntinen maailmamme. Jakakaa meidän kanssamme syvä suru, joka painaa äidillistä sydäntänne, ja myös elävä toivonne : jotta yksikään ihminen ei ole kadotettu. Jotta koko luomakunta voi Teidän kanssanne, Oi Jumalan Äiti, Pyhän Hengen hellyys, juhlia Armon ja Loputtoman Rakkauden ylistystä."
"Oi Maria, siinnyt ilman syntiä, rukoilkaa meidän, jotka turvaudumme Teihin, puolesta, sekä kaikkien heidän, jotka eivät turvaudu Teihin, etenkin Pyhän Kirkon vihollisten ja heidän, joita Teille suositellaan, puolesta."
"Rukoilkaamme myös me, rukoilkaamme hyvin, rukoilkaamme paljon, yhtä lailla huulilla kuin ajatuksissa, ja koemme itsessämme kuinka Perisynnitön ottaa yhä enemmän valtaansa sielumme, kuinka yhteytemme häneen syvenee yhä enemmän kaikissa aspekteissa, kuinka vikamme häviävät, kuinka lähenemme yhä enemmän Jumalaa lempeästi ja voimallisesti."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Oi Maria, Perisynnitön Neitsyt Oi Maria Perisynnitön Neitsyt ja täysin puhdas Jumalanäiti ja meidän hyvä Kuningattaremme, sinä olet kohotettu kaikkien pyhien yläpuolelle. Sinä olet ollut patriarkkojen toivo ja oikeamielisten ilo. Sinun kauttasi olemme palanneet Jumalan armoon. Sinä olet syntisten puolustaja ja haaksirikkoutuneiden varma satama. Sinä olet maailman lohdutus, sairaiden ilo, kärsivien vapautus, koko maailma turva. Oi suuri Kuningatar, Jumalanäiti, peitä meidät armeliaisuutesi mitalla, sääli meitä. Oi hyvin puhdas Neitsyt, sinuun meidän on annettu asettaa luottamuksemme. Olemme antaneet itsemme Sinulle, olemme pyhittäneet itsemme palvelukseesi, kutsumme itseämme palvelijoiksesi, älä salli Saatanan vetää meitä Helvettiin. Oi Perisynnitön Neitsyt, olemme sinun suojeluksessasi; Sinuun turvaudumme ja pyydämme Sinua estämään Poikaasi, syntiemme ärsyttämää, hylkäämästä meitä demonien valtaan. Oi täynnä armoa, valaise älyni ja puhdista kieleni, jotta laulan ylistystä Sinulle ja etenkin enkelien laulua, niin arvoistasi! Terve, oi rauha, oi ilo, oi koko universumin lohdutus! Terve, oi ilojen paratiisi, jokaisen vaarassa olevan sielun turvallinen satama, esirukoilija Jumalan ja ihmisten välillä, tervehdin Sinua! Pyhä Efraim Syyrialainen (k. 373)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Neljä etuoikeutta, jotka Maria sai Perisynnittömän Sikiämisensä päivänä - Pyhät käytännöt, joita Mariaa rakastavien tulisi harjoittaa tämän juhlan aikana "Tänä Pyhän Perisynnittömän Sikiämisensä loistavana päivänä hyvä Äitini sai Jumalalta neljä suurta etuoikeutta: 1, Hän säästyi perisynniltä, jonka alainen hän olisi muutoin ollut Aatamin tyttärenä. 2, Hän pelastui synniltä, siis lihan kapinalta henkeä vastaan; siinä määrin, että hän ei ikinä elämänsä aikana kokenut aistien kapinaa järkeä vastaan. 3, Hän vahvistui armossa niin, että hän ei ikinä tehnyt syntiä ajatuksissa, puheissa tai teoissa. 4, Hän täyttyi armosta ja lähimmäisenrakkaudesta ja rikastui jumalallisista suosionosoituksista enemmän kuin suurimmat Pyhimyksistä maan päällä ja kaikki Enkelit Taivaissa. Pyhitän siis tämän suuren päivän täydellisesti tervehtiäkseni Pyhää Kolminaisuutta Jeesuksen ja Marian pyhien Sydämien, kaikkien hyvälle Äidilleni Perisynnittömässä Sikiämisessä annettujen armojen ja etuoikeuksien kautta. Ja kuten Jeesus erityisesti alttarin verettömässä uhrauksessa uhraa itsensä tunnustaakseen Jumalaa Isäänsä, sanon mielessäni, vähintäänkin silloin, kun kuulen kellon lyövän: " Oi Ikuinen Isä, uhraan Teille kaikki messut, jotka lausutaan maailmassa tällä hetkellä, kaikkien jo lausuttujen messujen ja messujen, joita tullaan sanomaan maailman loppuun asti, kanssa kiittääkseni Teitä armoista ja etuoikeuksista, joita olette suvainneet antaa Marialle erityisesti Hänen Perisynnittömässä Sikiämisessään.". Tässä tarkoituksessa uudistan usein aikeen tervehtiä Jumalaa kaikkien menneiden, nykyisten ja tulevien luotujen nimessä. Teen lisäksi yhden Marialle erittäin mieluisan teon, jos lausun toisinaan, tänään ja koko oktaavin ajan (8 juhlan jälkeistä päivää), yhden tai toisen seuraavista rukouksista: 1, Siunattu olkoon Kunnianarvoisan Neitsyt Marian, Jumalanäidin, Pyhä, Perisynnitön ja erittäin puhdas Sikiäminen! (300 päivän ane, Leon XIII). 2, Teille, Oi Jumalanäiti, joka ette ikinä ole ollut minkään vian, aktuaalisen tai perisynnin, tahraama, suosittelen ja uskon sydämeni puhtauden. 3, Oi Maria, joka olette tulleet maailmaan ilman tahraa, pyytäkää Jumalalta, että voin poistua tästä maailmasta ilman minkään vian tahraa! (100 päivän ane, Pius IX)."
Pyhä Neitsyt rakastaa nähdä lapsiensa juhlivan Perisynnitöntä Sikiämistä omistautuen ja rakkaudella
"Eräänä päivänä hyvin Pyhä Neitsyt sanoi hartaalle palvelijattarelleen kunnianarvoisalle Jeesuksen Marialle : "Tyttäreni, haluan, että juhlit kaikkein suurimmalla omistautumisella kaikkia juhliani, etenkin Perisynnittömän Sikiämisen, jossa sain ihmeellisen suosionosoituksen jumalalliselta kaikkivaltiudelta. Tunsin niin suurta iloa tästä äärettömän hyvyyden teosta, että myös tällä hetkellä tunnen sanoinkuvaamatonta iloa, kun ihmiset ylistävät ja tervehtivät Herraa tästä vertaansa vailla olevasta ihmeestä.". Teen siis hellän Äitini Perisynnittömälle Sydämelle hyvin mieluisan teon, jos juhlin tänään hänen Perisynnitöntä Sikiämistään todellisten kunnioituksen ja omistautumisen tunteilla. Pyhä Léonard de Port-Maurice teki eräänä päivänä seuraavan lupauksen : "Minulla tulee olemaan kaikkein suurin omistautuminen Marian Perisynnittömälle Sikiämiselle. Kannan sen kuvaa sydämessäni, pidän sen kuvaa usein käsissäni, suutelen sitä uskollisesti, ja annan tunteilleni vallan. Lisäksi teen novenan tälle juhlalle lausuen joka päivä yhdeksän kerta Magnificatin yhdeksän kumarruksen kanssa. Jokaisen kumarruksen aikana suoritan kolme tekoa : tervehdin Hyvin Pyhää Kolminaisuutta, joka on täyttänyt Marian niin suurilla armoilla tässä mysteerissä, kadun vikojani ja osoitan rakkauteni Jumalaa ja Hyvin Pyhää Neitsyttä kohtaan."" lähde: Dom Gabriel Marie Fulconis : Décembre : mois de l' Immaculée Conception
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teksti Neitsyt Marian Perisynnittömän Sikiämisen juhlapäiväksi vuodelta 1890: "Joakim oli vanha ja Anne steriili. Ei ollut todennäköistä, että he voisivat saada lapsia, he eivät olleet saaneet lapsia niiden kahdenkymmenen vuoden aikana, jonka he olivat olleet naimisissa. Mutta he menivät Temppeliin, he uhrasivat, he lähettivät rukouksensa ja toivomuksensa Taivaaseen, huokaillen ja kyynelehtien, ja he jakoivat vapaasti omaisuuttaan alttarin papeille ja köyhille antaakseen Jumalalle sen mikä oli heidän vallassaan, he vastaanottivat Hänen kädestään siunausten aarteen. Heidän toiveensa tulivat kuulluiksi ; ja Anne, iän tai steriiliyden estämättä, tuli raskaaksi ja odotti tätä ihailtavaa tyttöä, jonka jäljessä vuosisadat ovat huokailleet. Tämä Marian ylhäinen sikiäminen on Kirkon ilon ja palvonnan aiheena tänään. Kirkko iloitsee nähdessään nousevan tämän Aamunkoiton, joka ilmoittaa sille Oikeudenmukaisuuden Auringon lähestyvän. Se iloitsee nähdessään muodostuvan tämän Arkin, joka voi pelastaa sen yleiseltä synnin vedenpaisumukselta. Se iloitsee nähdessään syntyvän tämän Sateenkaaren, joka varmistaa , että Jumalan viha leppyy. Mutta, se mikä erityisesti ilahduttaa, on se että, Marian Sikiämisessä ei ole lainkaan häpeää ja pahuutta, kuin muiden ihmisten. Jälkimmäisessä aine on epäpuhdas; muoto, joka on ajatteleva sielu, on synnin lian tahrima; ja henki, joka on sielun ylhäisempi osa, on haudattu syvyyksiin ja vailla kaikkea tietoisuutta. Mutta Marian sikiämisessä löydämme kaikki vastakkaiset hyveet. Aine on täydellisesti puhdistunut, sielu on ilman syntiä ja kaikkein kauneimpien armon lahjojen rikastuttama; henki on täyttynyt hyvin korkeasta tietoisuudesta jumalallisista ja inhimillisistä totuuksista. Puhukaamme ensin toisesta hyveestä; ja sen jälkeen käsittelemme kahta muuta, jotka tunnemme hyvin vain toisen kautta. Tiedän, että Pyhät Kirjat opettavat meille, että, kaikkien ihmisten tahto on sisältynyt ensimmäisen ihmisen tahtoon, hänen, joka oli johtaja moraalisessa kuten myös luonnollisessa järjestyksessä. He ovat kaikki tehneet syntiä hänessä ja hänen kauttaan, ja he kaikki tulevat maailmaan kanssaan synnin tahra ja häpeä. Tämän takia pyhä Pietari päätteli Lunastajan välttämättömyyden, ja konsiilit ja Isät vetosivat voimakkaasti pelagiolaisia vastaan, että kukaan ei voi tulla pelastetuksi kuin Jumalan armosta ja Jeesuksen-Kristuksen parantavan voiman kautta. Mutta meillä on todisteita samoissa pyhissä Kirjoissa, pyhien Isien kirjoituksissa, viisaasta ohjauksesta ja Kirkon dekreeteissä, uskovien yhteisymmärryksessä ja siinä mitä ajattelu ja terve järki sanelee, että Maria yksin kaikkien naisten joukossa ja yksin kaikkien Aatamista tavanomaisen polveutumisen kautta syntyneiden ihmisten joukossa, täytyy olla vapautettu tästä yleisyydestä. Vaikuttaa kuin Jumala olisi halunnut opettaa tämän maailman alusta alkaen, kirouksellaan kohti käärmettä, joka oli johtanut harhaan ensimmäisen naisen ja oli saanut hänet syömään kielletyn hedelmän. Inimicitas, ponam inter te et mulierem, semen tuum et semen illius ipsa conter et caput tuum" -"Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille". Jotkut heistä huomattavat, että tämän takia Hän ei sano: "Minä panen" preesensissä; vaan: "Minä tulen panemaan" (futuuri, latinankielinen teksti). Tämä voi siis merkitä, että Marian ja demonin, jota edustaa käärme, kuten Jeesuksen Kristuksen ja kaikkien helvetin voimien välillä on loputon ja sovittamaton sota; ja että tässä sodassa Neitsyt on aina voittoisa ja murskaa vastustajansa pään. Jos ei olisi näin, hän olisi ollut perisynnin tahraama sikiämisensä hetkellä. Kaukana siitä, että Hän olisi ollut sodassa demonia vastaan ja voittoisa tässä, hän olisi ollut vastustajan ystävä tai paremminkin orja, ja Hän olisi kumartanut tämän vallalle ja tämän alistamana. Tällöin olisi ollut ero hänen ja Jeesuksen Kristuksen välillä, ja hän olisi ollut tilassa, jossa Jumalalla ei olisi voinut ystävyyttä tai suhdetta Häntä kohtaan. Täytyy siis välttämättä tiedostaa, että Hän on säästynyt tästä yleisestä kurjuudesta, joka on peittänyt koko ihmiskunnan, ja Hän ei ole ikinä ollut osallisena perisynnissä.
Juan Antonio de Fracadas y Escalante : Immaculada Concepcion. Marian Perisynnitön Sikiäminen.
Laulujen Laulun Puoliso julistaa selvästi Marian yksilöllisen etuoikeuden, kun hän sanoo jakeessa IV: Kaikki sinussa on kaunista, sinä olet täydellinen. Koska jos Hän on kaunis ja täydellinen, hän ei ole sitä ainoastaan syntyessään, elämässään, kuollessaan, ylösnousemuksessaan ja armon tilassa, joka hänellä on Taivaassa, hän on tai oli sitä luomisensa hetkellä, ja hän ei ole ikinä ollut olematta kaunis ja täydellinen. Ja jos hänessä ei ole yhtäkään tahraa, täytyy pois sulkea ei ainoastaan kuolemansynti ja veniaalinen synti, vaan myös perisynti, joka pyhän Augustinuksen ja muiden pyhien Isien mukaan on kauhea epämuodostuma, joka tekee sielusta sietämättömän Jumalan silmissä. Kaikki Vanhan Testamentin hahmot, joita pyhät kääntäjät ovat aina liittäneet hyvin pyhään Neitsyeen, johdattavat meidät samaan totuuteen. Nooan arkki, joka purjehti onnellisesti vedenpaisumuksen aalloilla saamatta yhtäkään haittaa samanaikaisesti, kun koko muu maailmaa oli veden peitossa; tämän liiton arkki, tuhoutumattomasta puusta rakennettu, kullattu yltä ja päältä ja sisältäen ainoastaan Laintaulut, mannan ja Mooseksen sauvan; Gedeonin talja, joka pysyi kuivana, kun kaikki maa ympärillä kastunut ja tuli kasteen peittämäksi kun pelto, jolle se oli levitetty, oli kuivuudessa; profeetta Eliaan pilvi, joka nousi meren takaa tuomatta mukanaan mitään kitkeryyttä, ovat ymmärrettäviä profetioita siitä, että Maria, syntyessään turmeltuneesta ihmiskunnasta, ei saisi synnin tartuntaa, ja syntisen ihmiskunnan keskellä, ei olisi millään tavoin osallinen sen syntiin. Tällainen on ollut kaikkein vanhimpien Kirkon Isien henki. He ovat aina kutsuneet hyvin Pyhää Neitsyttä hyvin puhtaaksi, hyvin viattomaksi ja hyvin tahrattomaksi ilman, että yksikään heistä olisi liittänyt Häntä yleisen synnin lakiin. Jotkut heistä tervehtivät Neitsyttä kerubeja kauniimmaksi, serafeja puhtaammaksi, kaikkia taivaallisia henkiä viattomammaksi ja paremmaksi. On totta, että kun tämä totuus, joka oli kuin Kirkon sydämeen kätketty ja sisältyi propositioihin, joita pyhät Isät olivat palvelleet, alkoi kehittymään, oli useita keskusteluja tästä aiheesta Kirkon tohtorien välillä. Mutta jonkin aikaa keskusteltuaan, kaikki asettuivat Marian Perisynnittömän Sikiämisen kannalle. Pyhä Istuin nähdessään usein uskovien kunnioittavan Marian Perisynnitöntä Sikiämistä kannusti tätä palvontaa autorisoimalla erityisen juhlan, kielsi vastakkaisen doktriinin opettamisen ja teki Perisynnittömän Sikiämisen messusta obligatorisen koko universaalissa katolisessa kirkossa. Lopulta, 8. joulukuuta 1854, yhtenä ihmisyyden onnellisimmista ja loistavimmista päivistä maapallolla, olemme nähneet sen mitä edeltävät vuosisadat olivat kaivanneet niin paljon, Jeesuksen Kristuksen sijainen, Pius IX, pyhän Pietarin seuraaja julisti Apostolisen Istuimen korkeudesta, että usko hyvin Pyhän Neitsyen Perisynnittömään Sikiämiseen on uskon doktriini ja kukaan ei voi kieltää sitä irrottautumatta Kirkon yhteydestä. Muuten, useat erinomaiset syyt riittävät vakuuttamaan meidät tämän doktriinin oikeellisuudesta ilman Kirkon muodollista päätöstä. Maria on Jumalan Äiti, ja hänen poikansa on Jeesus-Kristus, Pyhistä Pyhin. Tämän totuuden, joka on ollut Efesoksen konsiilin yksimielisesti määrittelemä Nestoriuksen pyhäinhäväistyksiä vastaan, ovat kaikki uskovat vastaanottaneet ja kunnioittaneet. Pyhä Pietari Damien, seuraten Isiä ja Tohtoreita, kutsuu tätä Jumalan Äidin arvokkuutta äärettömäksi arvokkuudeksi ja ei ole ketään, joka voisi ylittää tätä suurta luomusta. Jumala halusi antaa Marialle käsittämättömän palveluksen haluten nostaa hänet hyvin ihailtavaan arvokkuuteen, haluten nostaa hänet yläpuolelle kaikkien Valtaistuinten, Kerubien ja Serafien ja kaikkien mahdollisten luotujen, lopulta nostaen hänet niin korkealle, että hänen alapuolellaan ei ollut ja ei voinut olla ketään arvokkaampaa. Voisiko Jumala sallia , että Sikiämisessään hänestä olisi tullut demonin orja, helvetin perillinen ja kirottu ja kauhistuttava luotu, Jumalan kauhun ja kiroukset ansaitseva. Eikö hän olisi antanut tällä Saatanalle syyn ylistää olleensa ainakin hetken näin kallisarvoisen luodun herra ja hallitsija ja pitäneensä tätä vallassaan ja alistamanaan? Ja eikö Hän olisi tehnyt haittaa omalle kaikkivaltiudelleen tehdessään tämän niin harvinaisen ja erinomaisen luomistyön vain puolittain?
Zurbaran : Immaculada Concepcion, Marian Perisynnitön Sikiäminen."
Lisäksi Marian ollakseen kunnioitettu Jumalaisen Verbin Äiti on täytynyt osallistua hyvin ylhäisellä tavalla ikuisen Isän täydellisyyksiin ja pyhyyteen, koska kerran hänen täytyi olla Jumalan Sijainen maan päällä ja antaa elämä Hänelle, jolle Jumala antoi jumalallisen elämän ikuisuudessa. Mutta Jumalan pyhyys on ikuinen ja muuttumaton. Hän on pyhä, Hän on aina ollut pyhä, ja Pyhien loistossa Hän on synnyttänyt Verbinsä. Joten Marian, ollakseen arvoisa Jumalan Äidiksi, on täytynyt aina olla pyhä ja ei ikinä yhdenkään synnin turmelema, ei myöskään perisynnin. Lisäksi hänen on täytynyt olla samankaltainen kuin Hän, jonka hän toi maailmaan, koska pojan ja äidin välillä täytyy olla samankaltaisuus. Mutta perisynti, pyhän Denyksen mukaan, ei ole muuta kuin tila, joka on erilainen kuin Jumala; Habitus, dissimilitudinis Dei; ja ei ainoastaan erilainen, vaan vastakkainen, ristiriitainen ja yhteensovittamaton. Koska Jeesus Kristus vihaa välttämättä sitä, joka on tämän rikoksen tahrima, ja vihatessaan hän tuomitsee sen ja torjuu sen välttämättä pois silmiensä edestä. Kuvitelkaa, siis jos Maria, jonka kohtalona oli olla hänen Äitinsä, olisi voinut koskaan saada synnin tartuntaa ja tulla sen tahrimaksi! Marian täytyi siis olla sellainen, että ei aiheutunut hämmennystä Kristukselle tuntea häntä Äidikseen. Mutta, jos hän ei ikinä ollut rikollinen, oli ilman häpeää ja hämmennystä hänen Majesteetillisesta ja loputtomasta Kaikkivaltiudestaan tuntea ja tunnustaa hänet Äidikseen. Ei ole epäilystä siitä, etteikö rehellinen mies punastuisi heidän, jotka ovat hänet maailmaan tuoneet, vioista ja epäjärjestyksestä.
Maria oli valittu koko ikuisuudesta olemaan arvoisa Jumalan Pojan Äiti, ja Äiti, joka ei ollut hämmennys hänelle, vaan hänen kunniansa ja loistonsa, täytyy ilman epäilystä tunnustaa, että hän on säästynyt synniltä ja että hän on siinnyt viattomuudessa ja hyvin ylhäisen pyhyyden etuoikeudessa. Olemme vielä enemmän vakuuttuneita tästä totuudesta, jos mietiskelemme avustusta, jota hänen Poikansa, joka ei ollut vielä olemassa ihmisyydessään, mutta joka oli olemassa pyhyytensä kautta ja joka katsoi häntä jo Äitinään, täytyi antaa Marialle hänen Sikiämisensä hetkellä. Koska on varmaa, että sillä niin tärkeällä hetkellä hän voi suojella Mariaa synniltä, antamalla etukäteen täydellisen pyhittymisen armon. Mutta, jos hän voi tehdä niin, kuinka voisimme kuvitella , että hän ei olisi tehnyt niin tai olisi halunnut tehdä niin? Eikö hän käske meitä kunnioittamaan isiämme ja äitejämme ja auttamaan heitä heidän tarpeissaan, niin nopeasti kuin on meille mahdollista? Mitä! olisiko häneltä puuttunut laki, jonka hän on antanut muille lapsille?
Lisäksi Marian on täytynyt olla yhteistyössä Poikansa kanssa ihmisten lunastuksessa. En liitä häneen etuoikeutta kuin kaikkien Kirkon Isien mukaisesti. Paavi Innocentius III, Marian Taivaaseenastumisen jumalanpalveluksessa, sanoi : "Quidquid damnavit Eva, salvavit Maria."-"Maria on pelastanut kaiken sen minkä Eeva on kadottanut.". Ei niin, että hän olisi pelastanut meidät täyttämällä velvollisuuksiaan tai ansioillaan, vaan hän on antanut lihan ja veren, jotka ovat palvelleet pelastustamme. Hän on ollut ensimmäinen alttari, jolla Pelastaja on uhrautunut, ja hän on itse uhrannut itsensä. Seuraus tästä periaatteesta on, että Maria ei ikinä ole ollut syntinen. Sillä kuinka hän olisi työskennellyt syntisten pelastuksen ja sovituksen hyväksi, jos hän itse olisi jonain hetkenä ollut onnettomien syntisten joukossa? Tästä johtuen hän on osallistunut Poikansa pappeuteen, ja kuten sanoi pyhä Epifanius, hänestä tuli meidän pelastuksemme Pappi ja Ehtoollisleipä. Eikö pyhä Paavali myös sanonut, että meidän pappimme tuli olla Pyhä, viaton, puhdas ja tahraton. Hän oli yksin ja suvereenisti miellyttävä Jumalan silmissä. Ja kuinka hän olisi saanut tämän etuoikeuden, jos hän olisi muinoin ollut rikollinen ja muinaisen rikoksen kautta hän olisi, kuten kaikki muut ihmiset, Hänen, jolle hän oli antanut elämän, tappaja? Hänessä ei ollut mitään pois pyyhittävää tai anteeksi annettavaa; ei ollut mitään anteeksipyydettävää, jos hänen Poikansa kuolema oli tarjottu, ei Marian suojelemiseksi synniltä, vaan sovitukseksi saastumisen jälkeen. Maria ei siis ikinä ollut syyllinen; ja se on tämä täydellinen viattomuus, jonka hän on ansainnut olemalla osallinen meidän pelastuksemme palvelukseen ja loistoon.
Lopulta Maria on kuin taivaallisten joukkojen kenraali. Tässä asemassa hänessä ei ole myöskään ollut syntiä. Pyhä Henki, Laulujen laulussa, esittää hänet, ei ainoastaan pelkäämättömänä taistelijana, vaan myös taisteluun valmiina armeijana ja kauheana vastustajilleen; Salomon, kuin kaupungin kilpien suojaamana tornina ja kuin Israelin kuudenkymmenen linnoituksen ympäröimänä häävuoteena. Kaikki Isät liittävät häneen lopulta Genesiksen kappaleen III puheen : "Ipsa conter et caput tuum"-"Se on Hän, joka murskaa pään.". Salliiko tämä meidän uskoa, että Hän olisi ikinä ollut Saatanan voittama, että hän olisi kumartanut tälle alistettuna ja että hän olisi ollut vankina? Mikä on käärmeen pää, jos ei perisynti? Eikä tämä ole se synti, joka on haavoittanut kaikki ihmiset, ja muiden syntien myrkky on kiemurrellut maailmaan? Jos Maria on murskannut käärmeen pään, eikö voida tunnustaa , että hän on voittanut perisynnin ja että hän ei ole ikinä ollut sen orja? Kuten vapautus synnistä liittyy erottamattomasti pyhittävään armoon, tämä armo tuli Mariassa suuremmaksi kuin mitä on koskaan annettu muille olennoille, ei ainoastaan heidän ensimmäisessä alkuperässään, vaan myös heidän täydellistymisensä toteutumisessa. Hänen liittonsa oli suurempi kuin kaikkien enkelien ja kaikkien ihmisten yhteensä, koska, pyhän Augustinuksen, pyhän Bernardin ja pyhän Thomaksen mukaan, Hänen armonsa on täytynyt olla suhteessa arvokkuuteen, johon hänet oli tarkoitettu. Mutta Jumalan Äidin arvokkuus on enemmän kuin kaikki se minkä voimme käsittää suureksi ja mahtavaksi enkeleissä ja ihmisissä. Isät kutsuivat Häntä loputtomaksi, sanoinkuvaamattomaksi, vertaansa vailla olevaksi, käsittämättömäksi. Joten Hänen armonsa on ylittänyt kaiken sen mikä on vuodatettu enkeleille ja ihmisille ja kaiken sen minkä he ovat saaneet ansioillaan ja hyvillä teoillaan. Lopulta, tällä armolla oli kaikki alkuperäisen oikeudenmukaisuuden sisäisesti hyödylliset vaikutukset, jotka olivat hengen alistaminen Jumalalle, lihan hengelle ja luonnon liikkeet järjelle ja antaa täydellinen voima olla ikinä tekemättä syntiä, kuolemansyntiä tai veniaalista syntiä. Sillä se, minkä takia armolla ei ole tätä vaikutusta meissä, on se, että olemme menettäneet ne syntyperämme synnillä. Hyvin Pyhällä Neitsyellä ei ollut mitään osaa tähän tahraan, voimme tunnustaa, että Hänen armollaan oli kaikki alkuperäisen oikeudenmukaisuuden voima. Kaikesta mitä olemme sanoneet, on ilmennyt, että Hyvin Pyhän Neitsyen sielu sikiämisessään ei ole lainkaan ollut synnin lian tahraama, vaan hän on ollut, päinvastoin, armon kaikkein kallisarvoisimpien ornamenttien kaunistama. Millainen onkaan ollut Hänen Sikiämisensä loisto, ylhäisyys ja täydellisyys! Ja eikö meillä ole tänään aihetta huudahtaa pyhällä riemulla: "Teidän Sikiämisenne, Neitsyt, Jumalan Äiti, on täyttänyt koko maailman ja kaikki luodut ilolla. Emme löydä täällä omia vikojamme ja kurjuuttamme; Teidän sielunne on ilman tahraa, teidän kehonne on ilman saastumista, teidän henkenne on ilman syvyyksien varjoa. Kaikki on pyhää, kaikki on puhdasta, kaikki on valoisaa, kaikki on arvollista Hänelle, joka lunastaa maailman kehollaan ja verellään, jonka hän saa teiltä. Voiko tämän jälkeen ihmetellä, että on asetettu Juhla, kunnioittamaan joka vuosi niin suurta ja niin kunnioituksen ja ylistysten arvoista mysteeriä?". Lähde : Bollandistes.
Neitsyt Marian Perisynnitön Sikiäminen, Joakim ja Anne.
Lourdesin kynttiläkulkueen Neitsyt Marian patsas
Syyskuussa 2013 oli kulunut 150 vuotta ensimmäisestä kynttiläkulkueesta Lourdesin lähteellä. Kynttiläkulkue järjestetään joka ilta Notre-Dame de Rosairen basilikan edessä keväästä syksyyn. Kulkueessa lausutaan ruusukkoa eri kielillä ja rukoillaan maailman rauhan, sairaiden, köyhien ja kärsivien puolesta.
Rukouksia Lourdesin Neitsyt Marialle
Pyhän Perisynnittömän Sikiämisen novena
Tulkaa, Pyhä Henki, täyttäkää uskovien sydämet ja sytyttäkää heissä jumalallisen rakkautenne tuli. Lähettäkää henkenne ja kaikki luodaan Ja Te uudistatte maan.
Rukoilkaamme : Oi Jumala, joka olette opettaneet ja valaisseet uskovien sydämet Pyhän Henkenne valoilla, lähettäkää meille sama Henki, joka saa meidät tuntemaan ja rakastamaan hyvyyttä ja joka jakaa meille aina jumalallisen lohdutuksen ilon. Herramme Jeesuksen - Kristuksen kautta. Aamen.
1. päivä
Olen jaloissanne, Perisynnitön Neitsyt. Iloitsen suuresti kanssanne siitä, että kaikesta ikuisuudesta Te olette valittu Inkarnoituneen Sanan, Ikuisen Pojan, Äidiksi, ja olette tulleet suojelluksi perisynniltä. Tervehdin ja siunaan Hyvin Pyhää Kolminaisuutta, joka on antanut Teille tämän etuoikeuden Sikiämisessänne. Nöyrästi pyydän Teitä antamaan minulle armo voittaa perisynnin surullinen vaikutus itsessäni; armolla, antakaa minun voittaa se ja rakastaa aina Jumalaa. Ave Maria, Pyhän Neitsyen litania, Tota pulchra es
2. päivä
Oi Maria, Perisynnittömän Puhtauden Lilja, iloitsen kanssanne siitä, että Sikiämisenne ensihetkestä lähtien olette olleet täynnä armoja ja olette siunattu täydellisellä järkenne käytöllä. Tervehdin Teitä ja palvon Hyvin Pyhää Kolminaisuutta, joka on rikastuttanut Teidät niin arvokkailla lahjoilla, ja olen hämilläni seurassanne nähdessäni itseltäni puuttuvan niin paljon armoja. Oi Te, joka olette saaneet niin runsaasti taivaallisia lahjoja, suvaitkaa sieluni tulla osallisiksi niistä, antakaa minun osallistua Perisynnittömän Sikiämisenne aarteisiin! Ave Maria, Pyhän Neitsyen litania, Tota Pulchra Es.
3. päivä
Oi Maria, Puhtauden Mystinen Ruusu, iloitsen kanssanne siitä, että Perisynnittömässä Sikiämisessänne, olette loistokkaasti voittaneet infernaalisen käärmeen, koska olette siinnyt ilman perisynnin tahraa. Tervehdin ja ylistän koko sydämestäni Hyvin Pyhää Kolminaisuutta, joka on antanut Teille näin suuren etuoikeuden. Pyydän Teitä antamaan minulle tarvittavan voiman voittaakseni demonin juonet ja pitämään sieluni vastedes puhtaana synnin tahrasta. Älkää kieltäkö voimakasta suojelustanne, ja antakaa minun voittaa aina suojeluksessanne kaikki ikuisen pelastukseni viholliset! Ave Maria, Pyhän Neitsyen litania, Tota Pulchra Es
4. päivä
Oi Neitsyt Maria, Perisynnittömän Puhtauden Peili, iloitsen kanssanne sanoinkuvaamattomasti ajatellessani kuinka Sikiämisenne hetkestä lähtien Teillä on ollut kaikki Pyhän Hengen lahjat, kaikkein ylevimmät ja täydellisimmät hyveet. Tervehdin ja ylistän Hyvin Pyhää Kolminaisuutta, joka on antanut Teille nämä suosionosoitukset. Pyydän Teiltä, Hyvyyden Äiti, antamaan minulle armo harjoittaa hyvettä ja tekemään minut tällä arvolliseksi vastaanottamaan Pyhän Hengen lahjat ja armot! Ave Maria, Pyhän Neitsyen litania, Tota Pulchra Es.
5. päivä
Oi Maria, Puhtauden Säteilevä Tähti, iloitsen kanssanne siitä, että Perisynnittömän Sikiämisenne mysteeri on ollut ihmissuvun pelastuksen prinsiippi ja koko maailman ilo. Tervehdin ja siunaan Hyvin Pyhää Kolminaisuutta, joka on näin Teidät ylentänyt ja kohottanut. Pyydän teitä antamaan minulle armo ymmärtää hyötyä Jeesuksen Ristinkärsimyksestä ja kuolemasta, jotta veri, jonka Hän on vuodattanut puolestani Ristillä, ei ole minulle turha; vaan päinvastoin, eläen pyhästi voin uskoa pelastuvani sen ansioilla! Ave Maria, Pyhän Neitsyen litania, Tota Pulchra Es.
6. päivä
Oi Maria, Perisynnittömän Puhtauden Kirkas Tähti, iloitsen kanssanne siitä, että Perisynnitön Sikiämisenne on aiheuttanut hyvin suuren ilon kaikille Paratiisin enkeleille. Tervehdin ja siunaan Hyvin Pyhää Kolminaisuutta, joka on tehnyt Teistä osallisen niin kauniiseen etuoikeuteen. Oi Maria, antakaa minulle armo osallistua yhtenä päivänä tähän iloon ja enkelien seurassa ylistää ja siunata Teitä koko ikuisuuden ajan! Ave Maria, Pyhän Neitsyen litania, Tota Pulchra Es.
7. päivä
Oi Maria, Perisynnittömän Puhtauden Syntyvä Aamurusko, ihailun täyttämänä, iloitsen kanssanne siitä, että Sikiämisenne hetkellä olette tulleet vahvistetuksi armossa ja tullut täydelliseksi. Tervehdin ja ylistän Hyvin Pyhää Kolminaisuutta, joka on antanut ainoastaan Teille tämän erityisen etuoikeuden. Antakaa minulle, Pyhä Neitsyt, syvä ja jatkuva kauhu syntiä kohtaan, kaikista pahoista suurimpaa, ja armo ennemmin kuolla kuin tehdä syntiä ikinä. Ave Maria, Pyhän Neitsyen litania, Tota Pulchra Es.
8. päivä
Oi Neitsyt Maria, Aurinko ilman tahraa, iloitsen kanssanne siitä, että Sikiämisessänne Herra on antanut Teille enemmän armoja kuin kaikille enkeleille ja pyhimyksille. Tervehdin ja ihailen Teille tämän etuoikeuden antaneen Hyvin Pyhän Kolminaisuuden suvereenia vapautta. Oi Maria, antakaa minun vastata uskollisesti jumalalliseen armoon ja että en ikinä hyväksikäytä sitä ikinä; muuntakaa sydämeni ja antakaa minun tästä hetkestä lähtien alkaa tunnistamaan omat vikani ja korjaamaan ne. Ave Maria, Pyhän Neitsyen litania, Tota Pulchra Es.
9. päivä
Oi Maria, Neitsyt ja Äiti, Pyhyyden ja Perisynnittömän Puhtauden Säteilevä Valo, heti Sikiämisenne hetkestä, olette palvoneet syvällisesti Jumalaa ja olette kiittäneet Häntä siitä, että Hän halusi käyttää Teitä poistamaan muinaisen kirouksen ihmiskuntaa kohtaan ja jakaa runsaasti siunauksia Aatamin lapsille. Maria, antakaa näiden siunausten sytyttää sydämessäni rakkaus Jumalaa kohtaan, sytyttäkää sydämeni, jotta rakastan Jumalaa jatkuvasti ja ikuisuudessa voin antaa Hänelle elävän tunnustuksen vertaansa vailla olevista etuoikeuksista, joita Hän on Teille antanut ja iloita onnesta nähdä Teidät niin suurella loistolla kruunattuna! Ave Maria, Pyhän Neitsyen litania, Tota Pulchra Es.
Perisynnittömän Sikiämisen litania
Herra, armahda. Herra, armahda.
Kristus, armahda. Kristus, armahda.
Herra, armahda. Herra, armahda.
Kristus, kuule meitä. Kristus, kuule meitä.
Kristus, kuule rukouksemme. Kristus, kuule rukouksemme.
Taivaallinen Isä, Jumala, armahda meitä.
Poika, maailman Lunastaja, Jumala, armahda meitä.
Pyhä Henki, Jumala, armahda meitä.
Pyhä Kolminaisuus, yksi Jumala, armahda meitä.
Pyhä Neitsyt, Perisynnitön kaikkien Neitsyiden joukossa, rukoilkaa puolestamme.
Neitsyt Perisynnitön ennen sikiämistänne, sen aikana ja sen jälkeen, rukoilkaa puolestamme.
Isän Jumalan Perisynnitön Tytär, rukoilkaa puolestamme.
Jumalan Pojan Perisynnitön Äiti, rukoilkaa puolestamme.
Pyhän Hengen Perisynnitön Puoliso, rukoilkaa puolestamme.
Hyvin Pyhän Kolminaisuuden Perisynnitön Temppeli, rukoilkaa puolestamme.
Jumalan Viisauden Perisynnitön Kuva, rukoilkaa puolestamme.
Oikeuden Auringon Perisynnitön Aamurusko, rukoilkaa puolestamme.
Elävä ja Perisynnitön Arkki, jossa Jeesus-Kristus lepää, rukoilkaa puolestamme.
Daavidin Suvun Perisynnitön Jälkeläinen, rukoilkaa puolestamme.
Perisynnitön Tie, joka johdatatte Jeesuksen luokse, rukoilkaa puolestamme.
Perisynnitön Neitsyt, joka olette voittaneet perisynnin, rukoilkaa puolestamme.
Perisynnitön Neitsyt, joka olette murskanneet käärmeen pään, rukoilkaa puolestamme.
Taivaan ja Maan Perisynnitön Kuningatar, rukoilkaa puolestamme.
Taivaallisen Jerusalemin Perisynnitön Portti, rukoilkaa puolestamme.
Jumalan Armojen Perisynnitön Antaja, rukoilkaa puolestamme.
Pyhän Joosefin Perisynnitön Puoliso, rukoilkaa puolestamme.
Perisynnitön Meren Tähti, rukoilkaa puolestamme.
Perisynnitön Torni, Taistelevan Kirkon Muuri, rukoilkaa puolestamme.
Perisynnitön Ruusu Piikkien keskellä, rukoilkaa puolestamme.
Perisynnitön Oliivipuu Mystisellä Niityllä, rukoilkaa puolestamme.
Kaikkien Täydellisyyksien Perisynnitön Malli, rukoilkaa puolestamme.
Onnemme Perisynnitön Syy, rukoilkaa puolestamme.
Uskomme Perisynnitön Pilari, rukoilkaa puolestamme.
Jumalaisen Rakkauden Perisynnitön Lähde, rukoilkaa puolestamme.
Perisynnitön Merkki, Pelastuksen Varma Merkki, rukoilkaa puolestamme.
Täydellisen Tottelevaisuuden Perisynnitön Laki, rukoilkaa puolestamme.
Kainouden ja Siveyden Perisynnitön Koti, rukoilkaa puolestamme.
Pelastuksemme Perisynnitön Ankkuri, rukoilkaa puolestamme.
Enkelien Perisynnitön Valo, rukoilkaa puolestamme.
Patriarkkojen Perisynnitön Kruunu, rukoilkaa puolestamme.
Profeettojen Perisynnitön Ylistys, rukoilkaa puolestamme.
Apostolien Perisynnitön Opettaja, rukoilkaa puolestamme.
Marttyyrien Perisynnitön Voima, rukoilkaa puolestamme.
Tunnustajien Perisynnitön Auttaja, rukoilkaa puolestamme.
Neitsyiden Perisynnitön Puhtaus, rukoilkaa puolestamme.
Teihin Uskovien Perisynnitön Ilo, rukoilkaa puolestamme.
Syntisten Perisynnitön Puolustaja, rukoilkaa puolestamme.
Perisynnitön Sotilas, vääräoppisten kauhu, rukoilkaa puolestamme
Äiti ja Perheemme Perisynnitön Huoltaja, rukoilkaa puolestamme.
Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnit, armahda meitä.
Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnit, armahda meitä.
Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnit, armahda meitä.
Rukoilkaa puolestamme, ikuisesti pyhä ja perisynnitön Neitsyt,
Jotta tulemme Kristuksen lupausten arvoisiksi.
Oi Jumala, joka Pyhän Neitsyen Perisynnittömän Sikiämisen kautta olette valmistaneet Pojallenne arvollisen pyhäkön, olette suojelleet Ylhäistä Neitsyttä kaikilta vioilta rakkaan Poikanne kuoleman tähden, suvaitkaa antaa meidän saapua Hänen esirukouksellaan Teidän loistoonne puhtain sydämin.
Saman Jeesuksen - Kristuksen, meidän Herramme ja meidän Jumalamme, joka elää ja hallitsee meissä, yhdessä Pyhän Hengen kanssa, kautta, iänkaikkisesta iänkaikkiseen. Aamen.
Tota Pulchra es
4. vuosisata
Tota pulchra es, Maria et macula originalis non est in te.
Vestimentum tuum candidum quasi nix, et facies tua sicut sol.
Tota pulchra es, Maria, et macula originalis non est in te.
Tu gloria Jerusalem, tu laetitia Israel, tu honorificentia populi nostri.
Tota pulchra es, Maria.
Olet täydellisen puhdas, Maria, ja perisynnin tahra ei ole sinusssa.
Vaatetuksesi on valkoinen kuin lumi ja kasvosi ovat kuin aurinko.
Olet täydellisen puhdas, Maria, ja perisynnin tahra ei ole sinussa.
Olet Jerusalemin kunnia, olet Israelin ilo, olet kaikkein kunnioitetuin joukossamme.
Olet täydellisen puhdas, Maria.
Hymni Perisynnittömälle Neitsyt Marialle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti