torstai 13. huhtikuuta 2017

Pyhä Albert Suuri

Pyhä Albert Suuri, Fra Angelico.
Pyhä Albert Suuri, Fra Angelico.

Pyhä Albert Suuri

Pyhä Albert Suuri, Albertus Magnus, (1206-15. marraskuuta 1280), oli yksi keskiajan universaaleimmista ajattelijoista, Doctor Universalis. Hän oli dominikaanimunkki, piispa, paavin legaatti ja ristiretkien saarnaaja, joka tieteellisen työnsä lisäksi kulki vaivalloisia matkoja Kölnin, Pariisin ja Rooman välillä sekä matkusti usein Saksan eri osiin.

Hän kirjoitti ensyklopedian, joka sisälsi tieteellisiä tutkielmia melkein kaikista aiheista, metafysiikasta, logiikasta, psykologiasta, meteorologiasta, mineralogiasta ja zoologiasta, sekä kommentteja lähestulkoon kaikkiin 1200-luvulla luettuihin merkittäviin teoksiin. Hänen näkemyksensä luonnosta ja tietonsa teologiasta hämmästyttivät hänen aikalaisiaan ja ovat aikamme oppineiden ihailun kohteina.

Hänet muistetaan paremmin pyhän Tuomas Akvinolaisen opettajana ja ohjaajana, joka puolusti oppilastaan tämän kuoleman jälkeen vuonna 1277.

Paavi Pius XI kanonisoi Albert Suuren katolisen kirkon pyhimykseksi ja teki hänestä Kirkon opettajan 15. joulukuuta 1931. Paavi Pius XII julisti pyhän Albert Suuren luonnontieteiden suojeluspyhimykseksi 16. joulukuuta 1941.

Metafysiikka

Ensimmäinen Syy, jonka Albert ymmärtää Jumalaksi, on absoluuttinen transsendentti todellisuus. Hänen luomaton valonsa luo hierarkisesti järjestetyn universumin, missä jokainen olemassaolevien aste heijastaa tätä valoa. Jumala antaa olemassaolon luoduille, mistä Albert ymmärtää niiden seuraavan hänestä ensimmäisenä syynä. Valon hierarkian huipulla ovat täysin spirituaaliset olennot, enkelien hierarkiat ja intellektit. Albert hyväksyy Pseudo-Dionysoksen analyysin enkelihierarkioista. Intellektit liikuttavat kosmisia sfäärejä ja valaisevat ihmissielun. Myös intellektit muodostavat hierarkian. Ensimmäinen intellekti mietiskelee koko universumia ja käyttää ihmisen sielua, alempien intellektien valaisemaa, vetämään kaikki luodut yhteyteen.

Pyhä Albert Suuri kirjoitti enkelihierarkiasta.
Pyhä Albert Suuri kirjoitti Jumalan säteilemän valon hierarkiasta, jossa ylimpänä ovat spirituaaliset olennot, enkelit ja intellektit.

Enkelien ja intellektien alapuolella ovat sielut, joilla on intellektejä. Ne ovat liittyneet kehoihin, mutta eivät ole riippuvaisia kehoista olemassaolossaan. Ne ovat liittyneet ensimmäiseen Intellektiin muodostaen koko kosmosta mietiskelevän ykseyden. Albertin mukaan jokaisella ihmissielulla on oma intellektinsa, ja hän ei hyväksy averroestien teoriaa intellektien ykseydestä. Ihmissielu on uniikissa asemassa materiaalisen ja spirituaalisen olemassaolon rajalla, joten se voi toimia mikrokosmoksena ja näin palvella Ensimmäisen Intellektin tarkoitusta sitoa kaikki luodut universumiin. Lopulta ovat toisen hierarkian muodostavat upotetut muodot, jossa ovat järjestyksessä eläimet, kasvit, mineraalit ja materaalisen luomisen elementit. Pyhä Albert Suuri kirjoitti ametistin antavan kantajalleen hyvän ymmärryksen ymmärrettävissä olevista asioista.
Pyhä Albert Suuri kirjoitti ametistin antavan kantajalleen hyvän ymmärryksen ymmärrettävissä olevista asioista.


De Mineralibus

"De Mineralibus"-teoksessa Albert Suuri kirjoitti jalo- ja puolijalokivien sekä metallien ominaisuuksista. "Jos haluat hyvän ymmärryksen asioista, jotka voidaan tuntea, ja jotta et juopuisi, ota kivi, jota kutsutaan Ametistiksi ja joka on väriltään violetti, ja jota saadaan parhaiten Intiasta, se on hyvä päihtymystä vastaan ja antaa hyvän ymmärryksen asioista, jotka ovat ymmärrettävissä." "Topaaseja, Topasis-saarelta, on kahdenlaisia, yksi on kullankaltainen, tämä on arvokkaampi, toinen on sahraminvärinen, kultaa kirkkaampi. Topaasi on hyvä kärsimykseen tai suruun." "Jos haluat välttää kaikki ongelmat ja kauheat asiat ja saada vahvan sydämen, ota kivi, jonka nimi on Agaatti, se on musta ja siinä on valkoisia suonia. Toinen agaatti on valkoinen. Kolmas on tietyltä saarelta, siinä on mustia suonia, ja se auttaa voittamaan vaikeuksia, ja antaa vahvan sydämen ja tekee miehestä mahtavan, mieluisan ja auttaa vastoinkäymisissä." "Jos haluat välttää illuusiot ja fantasiat ja ylittää kaikki syyt ja asiat, ota kivi, jota kutsutaan nimellä Kalsedoni, se on väriltään vaaleanruskea ja jotakuinkin tumma, jos tähän tehdään reikä ja se ripustetaan kaulaan yhdessä Sinerip-kiven kanssa, se on hyvä kaikkia fantastisia illuusioita vastaan ja se auttaa voittamaan kaikki riidat, saattaa ongelmanaiheuttajat pakoon ja suojelee kehoa vastustajilta." A Magnus: Book of Secrets

Pyhän Albertus Magnuksen kertomuksen mukaan Makedonian kreikkalainen kuningas Aleksanteri III Suuri (356-323 e.a.a.) piti aina mukanaan vyötä, jossa oli krysopraasi-kivi. Palatessaan menestykselliseltä sotaretkeltä Intiaan Aleksanteri riisui vyön kylpeäkseen Eufrat-virrassa. Vyön ollessa rannalla vartioimattomana käärme puri kiven irti ja tiputti sen veteen. Yksi Kreikan historian menestyneimmistä sotilaista, Aleksanteri Suuri, ei voittanut kiven häviämisen jälkeen yhtäkään taistelua.

Lasimaalaus, Pyhän Andreaksen kirkko, Köln.
Lasimaalaus, Pyhän Andreaksen kirkko, Köln.

Vuodesta 1300 lähtien Kölnin Pyhän Andreaksen kirkon lasimaalausten alla on lukenut: "Tämän pyhäkön rakennutti piispa Albert, filosofien ja viisaiden miesten kukka, hyvien tapojen malli, loistava harhaoppien tuhoaja ja pahojen miesten vitsaus. Aseta hänet, Oi Herra, Pyhiesi joukkoon." "Luonnostaan hänellä oli vaisto suuriin asioihin. Kuten Salomon, hän pyysi Jumalalta viisauden lahjaa, joka läheisesti liittää ihmisen Jumalaan, laajentaa sydämiä ja nostaa uskovien sielut korkeuksiin. Viisaus opetti hänelle kuinka yhdistää intensiivinen intellektuaalinen elämä syvälliseen henkiseen elämään, sillä hän oli samanaikaisesti voimakkaan intellektuaalisen liikkeen alullepanija, suuri mietiskelijä ja toiminnan mies."

lähteet: Catholic Encyclopedia, Stanford

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti