Pyhä Dominic de Guzman, Siunattu Neitsyt Maria ja Jeesus-lapsi.
Pyhä Dominic Guzman
Dominic de Guzman syntyi varakkaaseen aatelisperheeseen Caleruagassa, Burgosissa, Castiliassa, Espanjassa, vuonna 1170. Hänen vanhempansa olivat siunattu Juana de Aza ja Felix de Guzman. Lasta odottaessaan Juana näki unessa, että hänen syntyvä poikansa olisi kirkas tähti Kirkossa. Raskauden aikana tehtyään pyhiinvaelluksen Monasterio de San Domingo de Silos - luostariin hän näki toisessa unessa kantavansa koiraa kohdussaan ja koira karkasi häneltä kantaen suussaan palavaa soihtua, joka sytytti maailman tuleen; myöhemmin Dominic sanoi soihdun sytyttävän maailman tuleen totuudesta ja soihtua kantavasta koirasta tuli pyhän Dominicin perustamien dominikaanien symboli. Juuri ennen kastetta Juana näki kolmannen profetia-unen, jossa vauvan otsalla oli tähti, joka valaisi maailman. Pyhä Dominic on usein kuvattu tähden kanssa.
Siunattu Juana de Aza ja pieni Dominic.
Juana lähetti 7-vuotiaan Dominicin opiskelemaan setänsä, Gumiel d'Izanin papin, luokse. 14-vuotiaana hän aloitti opinnot Palencian yliopistossa, jossa hän suoritti maallisia opintoja kuuden vuoden ajan ja teologisia opintoja neljän vuoden ajan. Nuorena opiskelijana hän eli jo kuin pyhimys. Hän rukoili tiettyinä aikoina joka päivä ja vaipui usein ekstaasiin rukouksessaan. Hän paastosi lähestulkoon aina, ei juonut viiniä ja nukkui vähän lattialla huoneessaan. Eräänä päivänä annettuaan jo kaiken omaisuutensa, eräs nainen pyysi rahaa ostaakseen vapaaksi vangitun veljensä, mihin Dominic vastasi : "Minulla ei ole kultaa tai hopeaa; mutta ottakaa minut ja antakaa minut veljenne sijasta maureille.". Tarjousta ei hyväksytty, mutta Dominic ansioksi jäi sankarillinen ehdotus. Työskentelystä ja itsekieltäymyksestä seuranneen vakavasta sairaudesta hän parani pyhän Jaakon ilmestyttyä hänelle.
26-vuotiaana Dominicista tuli katedraalin kaniikki, tuomiokirkon pappi, jonka tehtäväksi tuli käännyttää harhaoppiset albigensit Kirkon oppiin. Koko elämänsä ajan hän taisteli albigensien harhaoppia vastaan Pyhän Neitsyt Marian avulla. Albigensien harhaopin mukaan oli olemassa kaksi Jumalaa, avioliitto oli synti, ja se kielsi Pyhän Kolminaisuuden, inkarnaation ja lunastuksen.
Vuonna 1208 pyhä Dominic polvistui Notre Dame de la Prouillen pienessä kappelissa ja pyysi Pyhää Jumalanäitiä pelastamaan Kirkon, jolloin Pyhä Neitsyt Maria ilmestyi antaen hänelle pyhän Ruusukon ja pyytäen häntä saarnaamaan Pyhän Ruusukon rukoilemista ihmisille. Etelä-Ranskassa tapahtuneiden kuuluisimpien taistelujen albigenseja vastaan aikana pyhä Dominic uudisti katolisten armeijoiden rohkeutta Pyhä Ruusukko kädessä, johtaen heidät voittoon lukumääräisesti ylivoimaisesta vastustajasta huolimatta ja lopulta tukahdutti harhaopin.
Pyhä Dominic saa tehtävän saarnata Ruusukon rukoilemista Pyhältä Neitsyt Marialta.
Pyhä Neitsyt Maria antoi Pyhän Ruusukon, sen nykyisen muodon ja tavan rukoilla, pyhälle Dominicille, jotta hän käännyttäisi harhaoppiset albigensit ja syntiset, vuonna 1214. Pyhä Dominic nähdessään, että ihmisten syntiset teot olivat esteenä albigensien kääntymykselle, meni metsään lähellä Toulousea ja oli siellä kolme päivää ja yötä jatkuvassa rukouksessa ja katumuksessa; hän ei lakannut kumartamasta, itkemästä ja ruoskimasta itseään, tyynnyttääkseeen Jumalan vihan, kunnes hän kaatui uupuneena maahan. Pyhä Neitsyt Maria ilmestyi hänelle seurassaan kolme taivaan prinsessaa ja sanoi : "Tiedätkö, rakas Dominic, minkä aseen Pyhä Kolminaisuus antaa maailmaan uudistamiseksi?". Dominic vastasi : "Oi Pyhä Neitsyt, tiedätte paremmin kuin minä, koska Poikanne Jeesuksen Kristuksen jälkeen Te olette pelastuksemme pääasiallinen väline.". Pyhä Neitsyt lisäsi : "Tiedä, että tärkein puolustuksen osa on ollut enkelin psalttari, joka on Uuden Testamentin perusta, tämän takia, jos haluat voittaa Jumalalle kovettuneet sydämet, saarnaa psalttariani.". Pyhimys nousi ylös lohdutuksen saaneena ja palaen innosta pelastaa ihmiset, hän astui kirkkoon; enkelit soittivat jatkuvasti kirkon kelloja, jotta asukkaat kokoontuisivat kuulemaan. Saarnan alkaessa nousi suuri myrsky; maa järisi, aurinko pimeni, ukkonen ja salamat saivat kuulijat kalpenemaan; ja heidän kauhunsa lisääntyi, kun he näkivät kirkon maalauksen Pyhän Neitsyen nostavan kätensä kolme kertaa taivasta kohti pyytäen Jumalan rangaistusta heille, jos he eivät kääntyneet ja turvautuneet Pyhän Jumalanäidin suojelukseen. Taivas halusi näillä ihmeillä lisätä uutta omistautumista pyhälle Ruusukolle ja tehdä siitä kuuluisamman. Lopulta myrsky laantui pyhän Dominicin rukouksilla. Hän jatkoi saarnaansa ja selitti innolla ja voimalla pyhän Ruusukon erinomaisuuden, minkä jälkeen melkein kaikki Toulousen asukkaat omaksuivat Ruusukon ja luopuivat harhaopeistaan, ja pian nähtiin suuri muutos ihmisten tavoissa ja kaupungin elämässä.
Myöhemmin pyhimyksen ollessa Pyhän Johannes Kastajan päivänä Pariisissa Notre-Dame-de-Paris-basilikan kappelin alttarin takana valmistautumassa saarnaamaan lausumalla Pyhää Ruusukkoa, Pyhä Neitsyt ilmestyi hänelle ja sanoi : "Dominic, se mitä olet valmistautunut saarnaamaan on hyvä, annan sinulle tässä kuitenkin paremman saarnan.". Pyhä Dominic sai Pyhän Neitsyen käsistä kirjan, jossa oli saarna, hän luki sen ja ymmärsi, kiittäen Pyhää Neitsyttä. Hän nousi saarnatuoliin, ylisti Pyhää Johannes Kastajaa Taivaan Kuningattaren palvelijana, ja hän puhui kuulijoille, joihin kuului merkittäviä henkilöitä ja tohtoreita, ei inhimillisen viisauden oppineita sanoja, vaan Pyhän Hengen yksinkertaisuudella ja voimalla. Dominic saarnasi heille Pyhästä Ruusukosta ja selitti kuin lapsille sana sanalta enkelin tervehdyksen käyttäen hyvin yksinkertaisia vertauksia, jotka hän luki Pyhän Neitsyt Marian antamasta paperista. Pyhän Dominicin saarnatessa omistautumista Pyhälle Ruusukolle Carcassonessa harhaoppinen pilkkasi sen ihmeitä ja 15 mysteeriä, mikä vaikeutti harhaoppisten kääntymystä. Jumala rangaistakseen tätä jumalatonta antoi 14000 demonin mennä hänen kehoonsa; hänen vanhempansa toivat hänet kunnianarvoisalle Isälle, jotta hän vapauttaisi miehen pahoista hengistä. Dominic aloitti rukoilun ja pyysi koko joukkoa toistamaan Pyhää Ruusukkoa ääneen hänen kanssaan, ja jokaisen Ave Marian jälkeen Pyhä Neitsyt antoi harhaoppisen kehosta poistua sata demonia hehkuvien hiilien muodossa. Kun mies oli vapautettu, hän luopui virheistään, kääntyi ja liittyi Pyhän Ruusukon veljeskuntaan yhdessä monien rangaistuksesta ja Pyhän Ruusukon voimasta liikuttuneen kanssa.
Pyhä Dominic, Fra Angelico. Dominikaanit saivat laajan teologisen koulutuksen ja järjestöön kuului keskiajan merkittävimpiä oppineita, kuten pyhä Albert Suuri ja pyhä Tuomas Akvinolainen.
Latranin 4. konsiili
11. - 30. marraskuuta 1215 kokoontui Latranin neljäs konsiili paavi Innocentius III:n aloitteesta. Konsiili pyrki vahvistamaan paavin ja kirkon asemaa, vastustamaan harhaoppien leviämistä ja järjestämään ristiretket paremmin. Konsiili vahvisti Pyhän Kolminaisuuden, Kristuksen inhimillisen inkarnaation, ja teologien Pierre Lombard ja Étienne Langtonin vaikutuksesta katolisen kirkon kaanoniin liitettiin ensimmäisen kerran transsubstantiaation dogmi. Konsiilin ensimmäinen kaanoni vahvisti : "On yksi uskovien universaali Kirkko, jonka ulkopuolella yksikään ihminen ei pelastu ja jossa Kristus itse on samalla sekä pappi että uhri, hän, jonka ruumis ja veri, alttarin sakramentissa, sisältyvät todellisuudessa leipään ja viiniin, leipä on transsubstantioitunut ruumiiksi ja veri viiniksi jumalallisella voimalla, jotta saavuttaaksemme ykseyden mysteerin vastaanotamme häneltä sen minkä hän on saanut meiltä.". Leivän ja viinin muuttumista Kristuksen ruumiiksi ja vereksi tarkoittava sana "transsubstantio" oli mainittu ensimmäisen kerran n. vuonna 1140. Konsiili vahvisti Jumalan ainoaksi luojaksi, jonka luova teko käsitti kaikki Jumalan alapuolella olemassaolevat entiteetit, myös henkiset, kuten enkelit. Jumala on luonut enkelit ja ihmiset. Albigensien harhaopin mukaan ihminen oli langennut enkeli, joka oli saatanan luoman materian vankina. Konsiili vaikeutti juutalaisten ja muslimien asemaa Euroopassa. Konsiilin aikana paavi yhdessä Dominicin ja Toulousen piispan Foulquesin kanssa sopi Dominikaanien eli Saarnaajaveljien, Ordo fratrum praedicatorum, sääntökunnan perustamisesta.
Pyhä Dominic herättää rukouksellaan kuolleen henkiin.
Kaksi ihmettä Roomassa
Roomassa paavi pyysi Dominicia perustamaan munkeista ryhmän San Sisto Vecchion kirkkoon. Rooman järjestö kasvoi nopeasti, ja vuonna 1219 noin neljäkymmentä munkkia asui San Sisto Vecchion kirkolla. Eräänä päivänä veljillä ei ollut enää ruokaa, ja kaksi heistä lähetettiin kerjäämään. Päivän lopulla he olivat saaneet vain yhden leivän. Kun kerjäläinen lähestyi heitä pyytäen almuja, he antoivat leivän hänelle ja palasivat kirkolle tyhjin käsin. Kuultuaan tästä Dominic sanoi : "Se oli Herran enkeli. Herra tietää kuinka huolehtia omistaan. Menkäämme rukoilemaan.". Dominic rukoili lyhyesti kirkossa ja sen jälkeen munkkien kanssa luostarissa. Dominicin siunattua munkit ilmestyi kaksi nuorta miestä, jotka kantoivat leipää kahdessa valkoisessa kankaassa olkapäillään. Alkaen alimmasta pöydästä ja lopettaen Dominiciin he jakoivat yhden leivän jokaiselle munkille. Tämän jälkeen he katosivat yhtä mysteerisesti kuin olivat saapuneet. Dominikaaniset luostarit muistavat edelleen tätä ihmettä päivittäin; ruoka jaetaan ensin maallikkoveljille ja sen jälkeen papeille, nuorimmasta vanhimpaan. Loppiaisena 1219 Dominic oli suostutellut 44 sisarta muodostamaan yhteisön. Dominic ja kolme kardinaalia ottivat vastaan sisarten lupauksen tuhkakeskiviikkona. Seremonian aikana saapui viesti, jonka mukaan Napoleon, yhden kardinaaleista veljenpoika, oli pudonnut hevosen selästä ja kuollut. Dominic pyysi tuomaan ruumiin kappelille. Hän keräsi kardinaalit, nunnat sekä munkit ja juhli messua. Lopetettuaan hän seisoi Napoleonin ruhjoutuneen ruumiin vieressä ja suoristi hänen jalkansa. Dominic siunasi ruumiin ja kädet taivasta kohti kohotettuina huusi : "Napoleon, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä, nouse.". Silminnäkijöiden mukaan nuori mies henkensä ja terveytensä takaisin saaneena nousi ylös välittömästi.
Nöyryyden Madonna, pyhä Dominic ja Pyhä Fransiskus, Pyhä Johannes Kastaja, Pyhä Paavali, 14 serafia, Fra Angelico.
Pyhä Dominic ja pyhä Fransiskus
Legendan mukaan Roomassa vuonna 1215 Dominic näki maailmaa uhkaavan Jumalan vihan, jolta Pyhä Neitsyt Maria esirukouksellaan pelasti sen. Pyhä Neitsyt Maria osoitti Pojalleen kaksi hahmoa: toinen oli Dominic ja toinen muukalainen. Seuraavan päivänä hän näki kirkkoon saapuvan likaisen kerjäläisen - näyn miehen. Hän meni miehen luokse, syleili häntä ja sanoi : "Sinä olet kumppanini, ja sinun tulee kävellä kanssani. Jos pysymme yhdessä, mikään maallinen voima ei voi meitä vastustaa.". Kerjäläinen oli pyhä Fransiskus Assisilainen, joka myös oli nähnyt samankaltaisen unen. Kahden sääntökunnan perustajan tapaamista juhlitaan kahdesti vuodessa, kun dominikaanit ja fransiskaanit juhlivat messua toistensa kirkoissa ja istuvat samaan pöytään "syödäkseen leipää, joka on riittänyt kahdeksan vuosisataa.". Pyhän Dominicilla oli syvä myötätunto kaikkea kärsimystä kohtaan, suuria näkemyksiä ja miellyttävä luonne. Hän ymmärsi, että tuli käyttää kaikkia inhimillisen oppineisuuden resursseja Kristuksen palveluksessa. Hän luki jatkuvasti Pyhän Matteuksen evankeliumia, Pyhän Paavalin kirjeitä ja Pyhän John Cassianin tekstejä. Hänen perustamallaan järjestöllä oli huomattava vaikutus myöhemmän keskiajan uskonnolliseen ja intellektuaaliseen elämään. Järjestöön kuului keskiajan merkittävimpiä oppineita, kuten Albert Suuri ja Tuomas Akvinolainen. Dominikaanit noudattivat absoluuttista köyhyyttä, mutta hyväksyivät yhteisöllisen omaisuuden, toisin kuin fransiskaanit. Dominikaanit saarnasivat aina kansankielellä. Dominikaanit saapuivat Pohjoismaihin vuonna 1222, ja heillä oli Suomessa kaksi luostaria, Turussa ja Viipurissa. 6. elokuuta 1221 Dominic luovutti sielunsa Jumalalleen Bolognassa kuultuaan liturgian rukouksen kuoleville : "Tulkaa, Jumalan pyhät, kiirehtikää, enkelit!". Pyhä Gregorios IX kanonisoi pyhän Dominicin vuonna 1234. Pyhä Dominic on astronomien, tieteilijöiden, Filippiinien ja Dominikaanisen tasavallan suojeluspyhimys.
Laulu "Dominique" elokuvasta Singing Nun, 1966.
Pyhän Dominicin yhdeksän rukoilun tapaa
Pyhä Dominic rohkaisi seuraajiaan ilmaisemaan rukouksensa fyysisesti useilla eri tavoilla, ja yksi hänen oppilaistaan teki pienen kuvakirjan, jossa on kuvin esitetty yhdeksän rukoilun tapaa. Rukoilun tapojen yksityiskohtia tärkeämpi on niiden edustama periaate: kehon asennot ilmaisevat ja auttavat muodostamaan rukouksen sisällön. Pyhä Dominic ilmaisi sisäisen omistautumisensa usein ulkoisilla merkeillä, suutelemalla Raamattua tai psalmikirjaa, tehden ristinmerkkejä ja jopa itkemällä.
Pyhän Dominicin yhdeksän rukoilun tapaa.
"]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti