torstai 13. huhtikuuta 2017

Pyhä Agnes

[caption id="attachment_9372" align="aligncenter" width="268" caption="Pyhä Agnes."]Pyhä Agnes.

Pyhä Agnes

"Jeesus Kristus on ainoa Puolisoni."

"Kristus kaunisti sieluni armon ja hyveiden jalokivillä. Kuulun hänelle, jota enkelit palvelevat."

Pyhän Agneksen muistopäivä 21. tammikuuta.

Pyhä Agnes (tai pyhä Ines) suojelee neitsyitä, tyttöjä, kihlapareja, avioituneita, kehon puhtautta, siveyttä, raiskauksen uhreja, puutarhureita, satoa, Collegio Capranica Roomassa, Marian Tyttäriä.

Pyhän Agneksen symboleja ovat lammas, pitkät hiukset, kyyhkynen, jonka nokassa on sormus, nainen, jonka vieressä on lammas.

 Agneksen nimi muistuttaa latinan kielen lammasta merkitsevää sanaa, agnus. Nimi Agnes johtuu kreikankielen feminiinisestä adjektiivista "hagnē" (ἁγνή), joka tarkoittaa "siveä, puhdas, pyhä".

"Tämä on neitsyen syntymäpäivä; seuratkaamme hänen siveytensä esimerkkiä. Tämä on marttyyrin syntymäpäivä; tarjotkaamme uhrauksia; tämä on pyhän Agneksen syntymäpäivä; olkoot miehet täynnä ihmetystä, pikkuiset toivoa, naimisissa olevat naiset syvää kunnioitusta ja naimattomat jäljittelynhalua. Minusta vaikuttaa siltä, että tämä lapsi, ikäistään pyhempi ja ihmisluontoa rohkeampi, sai nimen Agnes (kreikaksi : puhdas) ei maallisena nimityksenä vaan Jumalan ilmestyksenä siitä, mikä hänestä tulisi." Pyhä Augustinus

“Rukoilkoon Jumalan pieni karitsa, pyhä Agnes, puolestamme, että olisimme lojaaleja uskolle, jonka hän osoitti! Ja jos olisimme ikinä epälojaaleja, tuokoon Jumalan armo meidät katumukseen!" ~ Fr. Miguel Marie Soeherman, MFVA


Pyhä Agnes, pyhän Bartholomewin alttarin mestari.

 Rukouksia pyhälle Agnekselle

Pyhä Agnes, palvelit Jumalaa nöyrästi ja luottaen maan päällä ja olet nyt taivaassa nauttien siunattua Näkyä Hänestä, koska kestit kuolemaan asti ja voitit ikuisen elämän kruunun. Muista nyt vaaroja, jotka ympäröivät minua kyynelten laaksossa, ja rukoile puolestani tarpeissani ja huolissani. Aamen.


~~~

Oi rakkain Herra Jeesus Kristus, kaikkien hyveiden lähde, neitsyiden rakastaja, kaikkein voimakkain demonien voittaja, kaikkein ankarin paheen tuhoaja! Luo katseesi heikkouksiini, ja kaikkein siunatuimman Marian, äidin ja neitsyen, sekä rakastetun puolisosi, pyhän Agneksen, neitsyen ja marttyyrin, kautta anna minulle taivaallisen armosi apu, jotta oppisin halveksimaan kaikkea maallista ja rakastamaan kaikkea taivaallista, vastustamaan pahetta ja olemaan lujana kiusauksia vastaan; kävelemään vakaasti hyveen polulla, olemaan etsimättä kunniaa, välttämään nautintoja, suremaan menneitä loukkauksiani, pysymään kaukana tilaisuuksista pahaan, olemaan vapaa pahoista tavoista, etsimään hyvien seuraa ja pysymään oikeamielisenä, jotta armosi kautta saatan ansaita ikuisen elämän kruunun, yhdessä pyhän Agneksen ja kaikkien pyhimysten kanssa valtakunnassasi, iänkaikkisesta iänkaikkiseen. Aamen.

~~~

"Puhtauden suojelemiseksi kolme asiaa ovat välttämättömiä ; Jumalan läsnäolon harjoittaminen, rukoilu ja sakramentit." Pyhä Jean Vianney


~~~

 Domenichino : Pyhä Agnes.


Paavi Damasuksen panegyriikka

FAMA REFERT SANCTOS DUDUM RETULISSE PARENTES AGNEN CUM LUGUBRES CANTUS TUBA CONCREPUISSET NUTRICIS GREMIUM SUBITO LIQUISSE PUELLAM SPONTE TRUCIS CALCASSE MINAS RABIEMQUE TYRANNI URERE CUM FLAMMIS VOLUISSET NOBILE CORPUS VIRIBUS INMENSUM PARVIS SUPERASSE TIMOREM NUDAQUE PROFUSUM CRINEM PER MEMBRA DEDISSE NE DOMINI TEMPLUM FACIES PERITURA VIDERET O VENERANDA MIHI SANCTUM DECUS ALMA PUDORIS UT DAMASI PRECIBUS FAVEAS PRECOR INCLYTA MARTYR

"Kerrotaan, että eräänä päivänä pyhät vanhemmat oppivat, että Agnes trumpetin surullisten sointujen soidessa yhtäkkiä lähti hoitajansa sylistä ollessaan vielä pieni tyttö ja omasta tahdostaan astui julman tyrannin vihaan ja uhkauksiin. Vaikka hän halusi polttaa ylhäisen kehon liekeissä, pienillä voimillaan Agnes voitti valtavan pelon ja antoi vapaiden hiustensa peittää alastomat jalkansa, jotta kuolevainen silmä ei näkisi Jumalan temppeliä. Palvonnan ansaitseva, vaatimattomuuden pyhä armo, rukoilen sinua, ylistetty marttyyri, kuuntele Damasuksen rukouksia."
Pyhä Agnes.


 Pyhä Agnes, neitsyt ja marttyyri (A. D. 304 tai 305)

 [Seuraava on teoksista Prudentius, de Coron.hym. 14, St.Ambrose, lib. i. De Virgin ja Offic. lib. i. c. 41, ja muilta isiltä. Hänen teoistaan kirjoitettiin seitsemännellä vuosisadalla, mutta ei riittävän autenttisesti; eivät myöskään Stephen Assemanin kaldeankieliset; ne ovat ristiriidassa Pyhän Ambrosiuksen ja Prudentiuksen kanssa olettaen, että hän kärsi marttyyriutensa tulessa. ]

 Pyhä Jeremias sanoo [1] , että kaikkien kansojen kielet ja kynät ylistävät tätä pyhimystä, joka voitti sekä tyrannin julmuuden että herkän ikänsä, ja kruunasi neitsyyden loiston marttyyriudella. Pyhä Augustinus kertoo [2], että hänen nimensä merkitsee kreikaksi siveää ja latinaksi lammasta. Kirkossa häntä on aina pidetty puhtauden erityisenä suojelijattarena, yhdessä Perisynnittömän Jumalan Äidin ja pyhän Theclan kanssa. Rooma oli pyhän Agneksen voiton näyttämö, ja Prudentius kertoo, että hänen hautansa näkyi kaupunkiin asti. Hän kärsi ei kauan ennen Diocletianuksen vainoa, jonka veriset ediktit julkaistiin maaliskuussa Herran vuonna 303. Opimme pyhältä Ambrosiukselta ja pyhältä Austinilta, että hän oli vain kolmetoistavuotias loistavan kuolemansa aikaan. Hänen rikkautensa ja kauneutensa saivat nuoret aatelismiehet Rooman ensimmäisistä perheistä kilpailemaan voittaakseen hänet avioliittoon. [3] Agnes vastasi kaikille heille, että hän oli pyhittänyt neitsyytensä taivaalliselle puolisolle, jota kuolevaiset silmät eivät voineet nähdä. Hänen kosijansa, pitäen häntä vastustuskykyisenä kaikille keinoille ja vaatimuksille, syyttivät häntä kristityksi kuvernöörille, epäilemättä ajatellen, että uhkaukset ja kärsimykset voittaisivat hänen herkän mielensä, johon houkuttelut eivät tehneet vaikutusta. Tuomari käytti ensin miedoimpia ilmauksia ja mitä houkuttelevimpia lupauksia, joihin Agnes ei kiinnittänyt huomiota toistaen aina, että hänellä ei voinut olla toista puolisoa kuin Jeesus Kristus. Tämän jälkeen tuomari käytti uhkauksia, mutta huomasi Agnesin sielun olevan siunatun maskuliinisella rohkeudella, ja hänen jopa kaipaavan telinettä ja kuolemaa. Lopulta tehtiin kauhistuttavat tulet, ja rautakoukkuja, telineitä ja muita kidutusvälineitä levitettiin hänen eteensä välittömällä teloituksella uhaten. Nuori neito tutki niitä lannistumattomalla silmällä ja iloisesti katseli tulia ja julmia teloittajia.

 Pyhä Agnes, Massimo Stanzione.


Hän oli niin kaukana pienimmänkään pelon merkin ilmaisemisesta, että hän vaikutti iloitsevan näystä ja tarjosi itsensä telineelle. Tämän jälkeen hänet raahattiin idolien eteen ja hänen käskettiin uhraamaan suitsukkeita, "mutta häntä ei millään tavoin saatu liikuttamaan kättään, muutoin kuin tekemään ristinmerkin", kertoo pyhä Ambrosius. Nähdessään keinojensa tehottomuuden kuvernööri sanoi lähettävänsä hänet bordelliin, missä se mitä Agnes arvosti niin korkealle olisi alttiina irstailijoiden loukkauksille. Agnes vastasi, että Jeesus Kristus oli liian mustasukkainen puolisoidensa puhtaudesta kärsiäkseen sitä loukattavan tällä tavoin, koska hän oli heidän puolustajansa ja suojelijansa. "Sinä voit," sanoi Agnes,"tahria miekkasi vereeni, mutta et ikinä voi häpäistä kehoani, Kristukselle pyhitettyä." Kuvernööri suuttui tästä niin, että määräsi hänet vietäväksi heti julkiseen bordelliin, jossa kaikilla olisi vapaus hyväksikäyttää häntä. Moni nuori moraaliton juoksi sinne, täynnä ilkeää halua toteuttaa himoaan, mutta he pysähtyivät niin ihmeissään nähdessään pyhimyksen, että eivät voineet lähestyä häntä - lukuunottamatta yhtä, joka pyrkien olemaan epäkohtelias hänelle, muuttui sillä hetkellä, kuin taivaasta tulleesta salamaniskusta sokeaksi ja kaatui vapisten maahan. Hänen kumppaninsa kauhistuneina, nostivat hänet ja kantoivat Agnekselle, joka oli etäämmällä lauloi hymnejä Kristukselle, suojelijalleen. Neitsyt palautti rukouksellaan hänelle näön ja terveyden. Pyhä Agnes.

Pyhimyksen syyttäjä, joka oli ensin pyrkinyt toteuttamaan himoaan, pyrki nyt toteuttamaan kostonsa yllyttämällä tuomaria häntä vastaan, hänen intohimoinen ihailunsa oli muuttunut vihaksi ja raivoksi. Kuvernööri ei halunnut muiden kannustavan häntä, koska hän oli hyvin ärtynyt havaitessaan itsensä joutuneen hämmennyksiin ja puolustautumaan Agnesin kaltaista herkässä iässä olevaa tyttöä vastaan. Tämän takia, päätettyään tytön kuolemasta, kuvernööri tuomitsi pyhimyksen mestattavaksi. Agnes, ilahtuneena kuullessaan tuomion, ja vielä enemmän nähdessään teloittajan, "meni teloituspaikalle iloisempana", kertoo pyhä Ambrosius,"kuin moni menee omiin häihinsä.". Teloittajaa oli neuvottu käyttämään kaikkia keinoja saadakseen hänet myöntymään, mutta Agnes vastasi aina, että hän ei voisi ikinä aiheuttaa niin suurta vahinkoa hänen taivaalliselle puolisolleen, ja rukoiltuaan lyhyesti hän kumarsi niskansa alas Jumalaa palvoakseen ja sai kuolettavan iskun. Katsojat itkivät nähdessään niin kauniin ja herkän neitsyen kahleiden painamana ja pelottomana teloittajan miekan alla, kun hän tärisevällä kädellä katkaisi pyhimyksen niskan yhdellä iskulla. Agnesin ruumis haudattiin lyhyen matkan päähän Roomasta, lähelle Via Nomentania. Paikalle rakennettiin kirkko Konstantinus Suuren aikana, ja sen korjautti paavi Honorius seitsemännellä vuosisadalla. Kirkko on nykyään augustinolaissääntökunnan pappien hoidossa, sijaitsee Rooman muurien ulkopuolella, ja sen kunniaa lisäävät pyhän Agneksen pyhäinjäännökset hopeasta valmistetussa pyhäkössä, joka oli lahja paavi Paavali V:lta, jonka aikana pyhäinjäännökset löydettiin tästä kirkosta yhdessä pyhän Emerantianan pyhäinjäännösten kanssa. Toinen pyhän Agneksen kaunis kirkko, jonka rakennutti paavi Innocent X, sijaitsee paikalla, jossa hänen siveytensä oli uhattuna. Pyhän Agneksen juhla on mainittu kaikissa martyrologioissa, sekä idässä että lännessä, tosin eri päivinä. Se oli aiemmin pyhäpäivä Englannin naisille, kuten ilmenee Worcesterin konsiilista, joka pidettiin vuonna 1240. Pyhä Ambrosius, pyhä Austin ja muut isät ovat kirjoittaneet hänen panegyriikkansa. Pyhä Martin Toursilainen oli harvinaisen omistautunut hänelle. Thomas Kempis kunnioitti häntä erityisenä suojelijanaan, kuten hänen teoksensa julistavat monissa kohdissa. Hän kertoo monista Pyhän Agneksen rukousten kautta toteutuneista ihmeistä ja vastaanotetuista armolahjoista.

 Francesco Pacheco : Pyhän Agneksen mystiset häät, Matrimonio mistico di S. Agnese martire, 1628, Museo Bellas Artes, Siviglia.


Avioliitto on pyhä tila, Jumalan asettama, ja sallimuksen ja luonnon järjestyksessä yleinen tai yleisempi tila heille, jotka elävät maailmassa. He, jotka hyveen johdattamana, ja kristillisellä ja pyhällä tavalla, sitoutuvat tähän tilaan, toimivat hyvin. Kuitenkin he, jotka harjoittaakseen täydellisempää hyvettä, jumalaisesta kutsusta, pitävät parempana pysyvää neitsyyttä, omaksuvat sen, mikä on täydellisempää ja erinomaisempaa. Tohtori Wells, oppinut protestantti, tunnustaa, että Kristus [5] julistaa vapaaehtoisen siveyden taivaan valtakunnan tähden, olevan ylhäinen ja erinomainen elämäntila. [6] Tämä on myös pyhän Paavalin julistuksen inspiroitunut oppi; [7] ja pyhän Johanneksen [8] ilmestyksissä tahrattomia neitsyitä kutsutaan, erityisellä tavalla, Lampaan kumppaneiksi, ja heidän sanotaan nauttivan yksinomaista etuoikeutta seurata häntä minne hän meneekin. Kirkon traditio on aina ollut yksimielinen tässä asiassa; ja roomalaisten, kreikkalaisten, syyrialaisten ja barbaarien joukossa moni pyhä neitsyt piti parempana kidutusta ja kuolemaa verrattuna siihen, että loukattaisiin heidän integriteettiään, jonka he sitoutuivat vannomalla säilyttämään puhtaana kehossa ja mielessä. Isät, apostolien oppilaista lähtien, ovat kaikki ylistäneet ylenpalttisesti pyhän neitseyden erinomaisuutta, Kristuksen inkarnaation erityisenä hedelmänä, hänen pyhäksi asettamaansa, ja hyveenä, joka on erityisen viehättävä Jumalan silmissä, Jumalan, joka iloitsee siveistä mielistä ja valitsee olevansa läsnä niissä. He toistavat usein, että puhtaus nostaa ihmisen, jopa tässä kuolevaisessa maailmassa, enkelien arvoiseksi, puhdistaa sielun, tekee siitä sopivamman täydelliseen Jumalan rakkauteen ja lähentää taivaallisiin asioihin, ja irrottaa mielen ja sydämen maallisista ajatuksista ja tunteista; se aiheuttaa sieluun tilan, joka on lähinnä Jumalaa. Siveyttä on kolmenlaista - neitsyiden, leskien ja naimisissa olevien henkilöiden ; jokaisessa tilassa se saa kruununsa, kuten pyhä Ambrosius kirjoittaa, [9] mutta ensimmäisessä se on kaikkein täydellisin, niin, että pyhä Austin kutsuu sitä satakertaiseksi hedelmäksi, ja avioliiton kuusikymmenkertaiseksi; mutta mitä erinomaisempi tämä hyve on, ja ylhäisempi sen loisto ja palkkio, sitä sankarillisempi ja vaikeampi on sen voitto; ja se ei ole täydellinen, jollei se ole sankarillisessa määrin kaunistettu kaikilla muilla hyveillä, etenkin jumalallisella lähimmäisenrakkaudella ja kaikkein syvimmällä nöyryydellä.

Viitteet: 1 Ep. 8. 2 Serm. 274 3 St. Ambrose, lib. i.; Virgin. 4 Prudentius; St. Ambrose. 5 Matt. xix. IT. 6 Wells, Paraphrase on St. Matthew, p. 185. 7 I Cor. vii. 7, 8, 25, 27, 32, 38. 8 Apoc. Xiv. 1, 3. 4. 5. 9 St. Ambrose, lib. de Viduis, t. v. p. 635. (Teoksesta: Vol. I of “The Lives or the Fathers, Martyrs and Other Principal Saints” by the Rev. Alban Butler.)


~~~

Alonso Cano : Pyhä Agnes.

~~~

Pyhälle Agnekselle omistettuja kirkkoja ovat mm. Sant' Agnese fuori le Mura ja Sant' Agnese in Agone Roomassa.

~~~

Pyhä Agnes on ilmestynyt visioissa mm. pyhälle Birgitalle ja pyhälle Mechtildelle.

~~~

]Pyhän Agneksen aatto, John Everett Millais, 1854.


Pyhä Agnes on yksi suosituimmista pyhimyksistä, joka on ollut monen taideteoksen, maalauksen ja runon inspiraationa sekä kansan uskomusten aiheena.

~~~

Prerafaeliitteihin kuulunut John Everett Millais teki kuvituksen Alfred Tennysonin runoon "St. Agnes's Eve".

"Luostarin katon syvänteissä lumet
 Kimaltelevat kuulle
 Henkäykseni taivaaseen kuin vesihöyry kohoaa:
 Sieluni seuratkoon pian perässä!
 Varjot luostarin torneista
 Viettävät alas lumista nurmikkoa
 Yhä ryömien yhdessä kanssa tuntien,
 Jotka johtavat minut Herran luokse.
 Tee Sinä hengestäni puhdas ja kirkas
 Kuten ovat jäiset taivaat,
 Tai tämä vuoden ensimmäinen lumipisara,
 Joka lepää sydämessäni."

 Pyhän Agneksen aatto, Alfred Tennyson, 1837.

 Pyhän Agneksen aatto, John Everett Millais, 1854. ~~~

 Hrotsvitha (Hrotsvitha Gandeshemensis), (s. 935 – k. 1002), aikansa huomattavimmaksi naiseksi kutsuttu saksalainen abbedissa, kirjoitti näytelmän Pyhä Agnes.

Pyhä Agnes, Jeesuksen Kristuksen puoliso:

"Hän kihlasi minut rakkauden lahjalla kuin Hän olisi rikastuttanut Puolisonsa loistavalla diadeemilla ja kuin Hän olisi ympäröinyt kaulani arvokkailla jalokivillä ja olisi ripustanut korviini kalliit korvakorut ja olisi antanut minulle suurenmoisia asuja kaikki eri tavoin kauniita. Hänen Huuliltaan oli virrannut makeus, joka oli ravinnut minut maidolla ja ruokkinut minut makealla ruoalla kuin makean hunajan nektarilla ja runsaalla maidolla. Ennen kaikkea Hän oli rakentanut minulle ikuisen morsiuskammion, loistaen monia jalokiviä ja kullan metallia; tässä asumuksessa instrumentit soittaen harmonisia melodioita laulavat minulle suloista hymniä kaikkina aikoina, ja samoin laulaen ylistystä Jumalalliselle Puolisolleni, ne vakuuttavat minua ikuisesti Hänen rakkaudestaan. Kun rakastan Häntä sydämeni sisimmillä tunteilla, en kärsi menetystä neitsyyden; mutta kun ansaitsen Hänen syleilynsä ilon ja kuin morsian tulen johdetuksi Hänen loistavaan morsiuskammioonsa, säilyn neitsyenä ilman siveyden rikkomista. Vain Hänelle täytyy minun säilyttää loppumaton lupaukseni; Hänelle luovutan itseni kaikella sydämeni pyrkimyksellä." Pyhä Agnes, Hrotsvitha Gandeshemensis.


~~~

Pyhän Agneksen aatto oli 20. tammikuuta, ja ainakin englanninkielisissä maissa uskottiin, että tänä yönä saattoi nähdä tulevan puolison, kuten pohjoismaissa juhannusyönä.

~~~

Joitakin pyhän Agneksen aattoon liittyneitä kansan uskomuksia:

~~~

Jos otti rivin pinnejä, irrotti jokaisen pinnin ja kiinnitti ne hihaansa sanoen Isä Meidän, saattoi unessä nähdä tulevan puolison.

~~~

Jos matkusti vieraaseen paikkaan, irrotti oikean jalan sukan ja kiinnitti sen vasempaan jalkaan, ja nukkui kädet pään takana, tuleva puoliso antoi suudelman unessa.

~~~

Jos ystävien kanssa meni keskiyöllä pellolle, ja jokainen vuorollaan meni pellolle ja heitti pellolle siemeniä, ja yhteen kokoonnuttuaan he toistivat runon, näkivät he peilissä tulevan rakastetun kuvan.

~~~

Jos otti rosmariinin ja timjamin oksan, kastoi ne kolme kertaa veteen, ja laittoi oksan kumpaankin kenkään sängyn viereen, saattoi unessa nähdä tulevan puolison.

~~~

Pyhä Agnes.
Pyhä Agnes. Pyhän Agneksen päivän oktaavi oli 29. tammikuuta, ja traditionaalisesti myös tätä päivää vietettiin juhlana. Tradition mukaan pyhä Agnes ilmestyi karitsan kanssa muiden marttyyripyhimysten ympäröimänä ja kertoi vanhemmilleen olevansa onnellinen kahdeksantena päivänä marttyyrinsä jälkikinä osallistunut pyhimPyhä Agnes. Pyhän Agneksen tavoin pyhä Maria Goretti (1890-1902) oli puhtauden marttyyri. Kunnianarvoisa paavi Pius XII kanonisoi pyhän Maria Gorettin 25.6.1950 Pietarinkirkossa Roomassa. Tapahtumaan osallistui 200000 ihmistä, enemmän kuin kenenkään muun pyhimyksen kanonisaatioon on ikinä osallistinut. . Pyhä Maria Goretti

Paavi Pius XII kanonisoi pyhän Maria Gorettin vuonna 1950. "20. vuosisadan pyhä Agnes", kuten paavi häntä kutsui, kuoli puhtauden marttyyrinä ja hyveen lyhdynkantajana seksuaalisen sallivuuden kulttuurin aikana. "Maailman epäterveellisten soiden ja lian yllä levittäytyy ääretön kauneuden taivas. Tämä taivas kiehtoi pientä Mariaa; taivas, johon hän halusi nousta pitkin ainoaa sinne johtavaa tietä, joka on uskonto, Kristuksen rakastaminen ja sankarillinen Kymmenen Käskyn noudattaminen." (Paavi Pius XII)

Pyhän Maria Gorettin muistopäivä on 6. heinäkuuta.

Pyhä Maria Goretti


Pyhä Maria Goretti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti